כאב גב יכול להקרין לרגל שמאל, רגל ימין, לחזה, לזרועות ולבטן. מהן הסיבות לכאבי גב מקרינים? מהם התרגילים המומלצים ושיטות טיפול מצליחות דרך מטפלים מנוסים באזור המגורים שלכם
זריקות קיימות נגד כאבים הם זריקת וולטרן, זריקת סטרואידים, זריקת קורטיזון, זריקת בוטוקס וזריקה היאלורונית. כל אחד מהזריקות מטפל בסוגי כאב ממקורות שונים
פתרונות שונים להקלת כאבים באזור הגב / עמוד השדרה - טיפולים טבעיים בקצרה דרך מטפלים מומלצים בקרבת מגורים שלכם
כאבי כתפיים במנוחה הם מנת חלקם של אנשים רבים והעובדה כי אנשים רבים סובלים מכאב אינה אומרת שאין צורך לטפל בו אלא להפך, היא אומרת שאפשר לטפל בכאבי הכתפיים גם באופן טבעי, ללא תרופות או ניתוח.
טיפולים מומלצים בכאבי פרקים כתוצאה מדלקות, קור, מחלות וגורמים גנטיים. שיטות טיפול אלטרנטיביים וקונבנציונאליים בסוגים שונים של של כאבים במפרקים
טיפולים בדלקות במפרקי ברכיים ירך ואגן, כתפיים, ידיים וכפות הרגליים. סיבות, אבחון וטיפולים מומלצים בדלקות במפרקים וכרבים דלקתיים.
סובלים מכאבי רגליים בזמן מנוחה? סיבות, תרגילים וטיפולים מומלצים נגד כאבים ברגליים בזמן מנוחה / שכיבה או שינה
מתלוננים על כאבי רגליים בזמן שינה בלילה או בבוקר במהלך שכיבה או מנוחה? להלן סיבות, תרגילים ודרכי טיפול מומלצים בכאבים ברגליים תוך כדי מנוחה
כאבי גב פסיכוסומטיים - כאבים שמקורם פסיכולוגי עצבי - טיפול בכאב פסיכוסומטי דרך עיסוי, אמנות, דמיון מודרך, טיפול פסיכולוגי והתנהגותי ונטילת משככי כאבים
כאבים אורתופדיים – שכיחות באוכלוסיה ומה עושים כדי לפתור אותם. כל אחד יודע כי כאבים אורתופדיים משפיעים על חיי היום יום, אך כדי לטפל בהם חשוב לעשות אבחון מקיף ולבחור את שיטת הטיפול היעילה ביותר לכל אחד ולכל כאב.
עיסוי רפואי יכול לתת מענה מעולה לכאבי מפרקים. טיפול העיסוי יכול לתת מענה גם לאנשים שמשוכנעים כי רק תרופות יוכלו להעביר את הכאב ולכן יש לבחון את הכאב ואת הטיפול.

פיברומיאלגיה - דאבת שרירים

פיברומיאלגיה (FMS/Fibromyalgia), או "דאבת שרירים", הינה תסמונת המאופיינת בכאבי שרירים כרוניים במקומות שונים בגוף, וכרוכה בבעיות נלוות דוגמת הפרעות במצב הרוח, בעיות זיכרון, כאבי ראש, תסמונת המעי הרגיז, הפרעות שינה ועייפות כרונית. מחלת FMS נפוצה יותר בקרב נשים מאשר גברים. קריטריון מרכזי בהגדרת הפיברומיאלגיה הינו הופעת כאב כרוני ממושך ומפושט המהווה הפרעה תפקודית בחיי היום יום של המטופל.

טיפול בפיברומיאליה

כאבי גב מקרינים לאברים אחרים
כאב גב מקרין
כאבים בגב תחתון
הקרנה לגב תחתון
כאבים בגב עליון
הקרנה לגב עליון
כאבי גב מקרינים לרגליים
גב מקרין לרגל
כאב שמקורו בגב שמקרין לברכיים
גב מקרין לברכיים
כאבי גב מקרינים לצוואר
גב מקרין לצוואר

מהם התסמינים לפיברומיאלגיה?

הסימפטומים לפיברומיאלגיה כוללים כאבי שרירים ועצמות מפושטים, ממושכים ועמומים, המופיעים לרוב באופן סימטרי בשני צדי הגוף. מלבד כאבי השרירים וכאבי הפרקים בכל הגוף, התסמינים לפיברומיאלגיה עשויים להיות עייפות כרונית, חולשה, מצב נפשי ירוד, דיכאונות וחרדות, כאבי ראש, הפרעות זיכרון ועוד.

כאבי השרירים, העצמות והפרקים בשל פיברומיאלגיה מופיעים באופן מתמיד וממושך, ומוחמרים בעת מגע ולחיצה על 18 נקודות כאב רגישות למחלה. מיקומן של 18 נקודות הכאב של הפיברומיאלגיה הינו:

• בחלק הקדמי של הגוף – בצדי הצוואר הקדמי, בנקודת החיבור של מפתח הלב ועצם הבריח שבאזור החזה העליון, בחלק הצדדי של מרפקי הידיים ובחלקים הפנימיים של הברכיים.
  • בחלק האחורי של הגוף – בצד התחתון האחורי של הראש (העצם האוקסיפיטלית), באזור שרירי השכמות והטרפז, מעל עצם הסקפולה (השכמה), באזור מפרקי הירך ובחלקו האחורי של האגן.

מהם הגורמים לפיברומיאלגיה?

המחקר הרפואי טרם גילה בוודאות מהם הגורמים לפיברומיאלגיה. עם זאת, ככל הנראה מדובר בהפרעה עצבית הנוגעת לעיבוד שגוי של תחושת הכאב במוח. מצב זה מביא לרגישות יתר לכאבים. ההשערה הנפוצה גורסת כי מקור הפיברומיאלגיה הינו הפרעה במערכת העצבים ההיקפית, המביאה להגברת מעבר סיגנליים סנסוריים אל המוח תוך הורדת סף הכאב וגרימת כאב רב.

ככל הנראה, מחלת הפיברומיאלגיה קשורה גם בגורמים גנטיים ותורשתיים. הסברה המקובלת הינה כי מדובר במחלה משפחתית, שמקורה במוטציה גנטית מסוימת. כמו כן, ככל הנראה, הפיברומיאלגיה הינה תסמונת עצבית המתפרצת בתגובה לטריגרים חיצוניים כמו ניתוחים, תאונות דרכים, זיהומים ואירועים טראומטיים נפשיים ופיזיים אחרים. אם זאת, נרשמו מקרים של הופעת פיברומיאלגיה גם ללא כל אירוע חריג שקדם לה.

כיצד מבצעים אבחון לפיברומיאלגיה?

אבחון של פיברומיאלגיה מתבצע במרבית המקרים על ידי רופא מומחה ברפואה ראומטולוגית. במהלך בדיקה לאבחון פיברומיאלגיה, הרופא מבצע בדיקה פיזיקלית ותשאול מקיף של המטופל. מאחר ומדובר בהפרעה קשה יחסית לאבחון, קיים דגש על שלילת מחלות, הפרעות ותסמונות אחרות, בעיקר על רקע אוטואימוני או אורתופדי.

במהלך הבדיקה לאבחון פיברומיאלגיה, הרופא מבצע לחיצות מבוקרות ב-18 נקודות הכאב הידועות כאופייניות לפיברומיאלגיה. אבחנת פיברומיאלגיה תיקבע במידה והבדיקה תענה על כ-11 מתוך 18 הקריטריונים של נקודות הכאב האופייניות. אבחון פיברומיאלגיה באמצעות 18 נקודות הכאב מאפשרות אבחון נכון ומדויק יותר של המחלה.

כיצד מטפלים בפיברומיאלגיה?

טרם נמצא טיפול המאפשר החלמה וריפוי מוחלט של הפיברומיאלגיה, שכן מדובר במחלה כרונית שגורמיה טרם ידועים במלואם. עם זאת, קיימות מספר דרכי טיפול המאפשרות הקלה סימפטומטית המאפשר לקיים מהלך חיים תקין. הטיפול התרופתי לפיברומיאלגיה מיועד בעיקר להפחתת כאבים ושיפור ביכולת השינה. נהוג להשתמש בתרופות משככות כאבים ללא מרשם רופא, דוגמת אקמול ואופטלגין. בנוסף, תרופות נוגדות דיכאון במינונים נמוכים הוכחו ביעילות לשיפור תסמיני הפיברומיאלגיה, ובעיקר אלו הקשורים בהפרעות במצב הרוח ובשינה.

לטיפול התנהגותי חשיבות רבה בהקלה סימפטומטית בפיברומיאלגיה. שינוי אורח החיים באמצעות ביצוע תרגילי הרגעה, הרפיה ופעילות גופנית דוגמת אירובי, ריצה ושחייה, מאפשרים לשפר את איכות החיים עבור מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה. טיפול התנהגותי וטיפולים תנועתיים מסייעים לשיפור מצב הרוח והקלה על כאבים.

מהן הזכויות הרפואיות של חולי פיברומיאלגיה?

בשל העובדה כי פיברומיאלגיה הינה מחלה מסתורין, אשר גורמיה ותסמיניה אינם מובהקים או ניתנים להוכחה, חולים רבים חווים קשיים בקבלת זכויותיהם הרפואיות כתוצאה ממצבם. אם זאת, אנשים המאובחנים באופן רשמי כחולים בפיברומיאלגיה זכאים לזכויות רפואיות מסוימות.

פיברומיאלגיה וזכויות בקופות החולים

מטופלים המאובחנים כחולים בפיברומיאלגיה זכאים לטיפולים רפואיים מסובסדים בתחום האורתופדיה, הפיזיותרפיה וההידרותרפיה. במקרים קיצוניים הכוללים כאבים חריפים ובלתי נסבלים, קיימת האפשרות של קבלת אישור רפואי לשימוש במריחואנה רפואית.

פיברומיאלגיה וזכויות בביטוח לאומי

חולי פיברומיאלגיה זכאים לקצבת נכות כללית, במידה והוכחה מגבלה תפקודית משמעותית. קצבה בשל אובדן כושר עבודה מביטוח לאומי תינתן לחולי פיברומיאלגיה אשר הצליחו להראות כי אינם מסוגלים לעבוד ולפרנס את עצמם בשל תסמיני המחלה. במידה וקצבת הנכות הכללית איננה מספקת עבור קיום תנאי מחיה מינימליים, חולי פיברומיאלגיה מאובחנים זכאים לקבל בנוסף קצבת הבטחת הכנסה. אחוזי הנכות עבור חולי פיברומיאלגיה נקבעים בוועדה רפואית של הביטוח הלאומי.