לחצו להתקשרות:

כאבי רגליים בזמן מנוחה

הרגליים שלנו עובדות קשה במהלך החיים שלנו. הרגליים סוחבות את גופנו ולא פעם הן מושפעות מכל מה שקורה בגוף. כאבי רגליים אשר מופיעות בזמן מנוחה הם כאבים שכיחים ועם זאת כשהם מופיעים התחושה היא מטרד וקושי להתנהל ביום יום. כשמופיעים כאבי רגליים במהלך ישיבה, שכיבה או שינה בלילה יש לטפל בהם כדי לחזור לשגרת החיים.

המקור למידע אובייקטיבי ברשת
התאמה מקצועית עבורך לנותני שירות מתאימים
בדיקת איכות של נותני שירות

סיבות לכאבי רגליים בשכיבה

כאבי רגליים בזמן שכיבה או שינה (כאבים ברגליים במנוחה: -בזמן ישיבה בשכיבה או שינה בלילה) יכולים להופיע לאחר טראומה ופגיעה, הם יכולים להיות תוצאה של מחלה וכן תוצאה של עומס שהצטבר על הרגליים. כאשר הרגליים אינן חזקות, הן עשויות לחוש את העומס המוטל עליהן ולכן דווקא בזמן מנוחה הכאב מופיע או לחלופין- מתחזק.

סיבות לכאבי רגליים בשכיבה, ישיבה ומנוחה

טראומה/ פגיעה – למשל נחיתה לא טובה על כף הרגל לאחר קפיצה, חבלה חיצונית חמורה (למשל בעקבות נפילה), נקע בקרסול וכו'.

הצטברות עומס יתר על אזור מסוים ברגל – פעילות ספורטיבית מאומצת מדי או עמידה ממושכת יתר על המידה מדי יום עלולות להוביל לשברי מאמץ, מתיחת גיד אכילס, דורבן בעקב, שין ספלינט (כאבים בעצם השוק), מתיחה של אחת מרצועות הברך ועוד, וכל אלה עלולים לגרום גם לכאב ברגליים בזמן מנוחה.

בעיה מבנית בכף הרגל (ובפרט פלטפוס אבל גם בוהן קלובה, אצבע פטיש ועוד) – בעיה שגורמת לכך שהעומסים המוטלים על כפות הרגליים לא יתפזרו בצורה מאוזנת, ולכך שמנח כף הרגל לא יהיה אידיאלי, ועל כן נוצרים כאבים שעלולים לצוץ גם במנוחה.

אוסטיאוארטריטיס ומחלות פרקים אחרות, ובהן זאבת, גאוט ועוד – כל אלה עלולות להשפיע גם על הרגליים.

פגיעה בכלי הדם – זרימת דם לקויה לאזור הרגליים עלולה אף היא להוביל לכאבים, כולל כאבי רגליים בשכיבה, ישיבה ומנוחה. בפרט עלול לגרום לכאב חריף ברגליים קריש דם באזור. מצב זה נקרא פקקת ורידים עמוקה (DVT) או טרומבוזה ובין הגורמים לו בעיות לב, טיסה ארוכה שבמהלכה לא מקפידים על קימה ותנועה או ישיבה ממושכת מדי יום (בעיקר במסגרת העבודה).

בעיה בעמוד השדרה שמקרינה על הרגליים – כאבים ברגל בזמן ישיבה או שכיבה עלולים להיות תוצאה גם של בלט דיסק או פריצת דיסק, או בעיות אחרות הקשורות לעמוד השדרה (למשל היצרות חוט השדרה או דלקת באזור הגב התחתון).

פגיעה עצבית ברגליים – לדוגמה פגיעה הנקראת דלקת בעצב ע"ש מורטון. עצב זה עובר בין האצבע השלישית לרביעית בכל כף רגל, ועלול להפוך מדולק בשל הליכה או עמידה ממושכות. גם נשים הרות חשופות לפגיעה עצבית ברגליים שמובילה לכאבי רגליים במנוחה וכך גם חולי סרטן וחולי סוכרת.

תזונה לקויה – ובפרט מחסור בוויטמינים ומינרלים חיוניים.

חוסר איזון אלקטרוליטי – שגורם להתכווצויות שרירים, ובפרט בלילה ובמהלך שכיבה.

נעליים לא מתאימות – בין אם כי הן כבר נשחקו, בין אם כי הן קטנות או צרות מדי ובין אם מלכתחילה הן בנויות לא נכון מבחינה אנטומית (למשל נעלי עקב).

כאבים חזקים בגב
כאבי גב
כאבים בגב תחתון
כאבי גב תחתון
כאבים בגב עליון
כאבי גב עליון
כאבים באמצע הגב
כאבי גב אמצעי
פריצת דיסק בגב או בלט דיסק
פריצת דיסק
כאבים בהריון
כאבי גב בהריון

סימנים לכאבי רגליים בזמן מנוחה

אופיים של כאבי רגליים במנוחה משתנים בהתאם לחומרת הנזק המקורי ובהתאם למקור המוביל לכאב. המשותף לכאבים הוא שהם מופיעים או מחמירים בזמן מנוחה או שכיבה. הכאבים יכולים להיות חדים ורגעיים והם יכולים להיות מתמשכים ולהתבטא בנימול וחולשה של הרגליים (יש שירגישו שהרגל "נרדמת" לעתים תכופות במנוחה כתופעה נוספת לכאב). במקרים של דלקת ברגליים יכולה להופיע גם בצקת, אדמומיות ונפיחות באזור.

כאב ברגל בזמן ישיבה או שכיבה, ובאופן כללי במהלך מנוחה, עשוי להיות רגעי ועלול להיות מתמשך, לעתים הוא עמום ולעתים חד ומכאיב במיוחד, ובחלק מהמקרים נלווים לכאב חולשה ונימול (המצב שבו הרגל "נרדמת").

סימפטומים אחרים, בעיקר במצבים של דלקת, הם בצקות, נפיחויות ואדמומיות באזור הפגוע.

בחלק מהמקרים יסבול תחילה האדם מכאב רק במהלך תנועה, אולם עם הזמן מחמיר המצב ומופיעים גם כאבים ברגליים בישיבה, שכיבה ומנוחה.

טיפולים קונבנציונליים מומלצים

ישנו מבחר רחב של טיפולים אפשריים במקרים של כאב ברגליים בישיבה, שכיבה ומנוחה, כשניתן לחלק אותם לטיפולים קונבנציונליים וטיפולים אלטרנטיביים.

טיפול בגלי הלם – גלי הלם, שהם למעשה גלי קול, יעילים במיוחד במקרים שבהם נוצרים כאבי רגליים במנוחה בשל דלקת (למשל דורבן בעקב). הגלים מפרקים את ההסתיידות ובנוסף מגבירים את רמת האנדורפינים בדם (האנדורפינים הם משככי כאבים טבעיים).

טיפול בלייזר רך – קרני לייזר קרות אשר ממריצות את זרם הדם שמשפר את יכולת הריפוי הטבעית באזור הפגוע. ישנם גם מכשירים ביתיים המאפשרים להקל על כאב ברגל בשכיבה או ישיבה.

פיזיותרפיה – במקרים של כאב הנובע מחולשה של הרגליים, ניתן לבצע טיפול פיזיותרפי לחיזוק הרגליים והגוף.

קומפרסים קרים וחמים – שגם הם מצליחים להפחית את רמת הכאב ברגל בישיבה, שכיבה ושינה.

ניתוח – במקרים קשים במיוחד אין מנוס מניתוח שמתמקד במקור הכאב.

טיפולים אלטרנטיביים אפשריים

פלדנקרייז – שיטה לחיזוק היכולות הבסיסיות של האדם, לחיזוק התנועה תוך השקעת מינימום מאמץ של הגוף. שיטה זו יעילה לכאבי רגליים בישיבה ובמנוחה מכיוון שהיא דואגת לחיזוק כללי של הגוף ומאפשרת לטפל גם במקור של הבעיה.

טווינה – פיזיותרפיה סינית המשלבת מגע עמוק, מצליחה להעביר את הכאב של הרגליים, לטפל במקור גם אם הוא מגיע מאזור הגב תוך יצירת הנעה של אנרגיה תקועה שעלולה להוביל לכאב.

רפלקסולוגיה – עיסוי רגליים אשר מתבצע לפי מפת הגוף. העיסוי מתרכז ברגליים, אך יכול לפתור גם בעיות אשר מקורן בגב או באיברים פנימיים.

תרגילים שיכולים להקל על הכאב

תרגילים ייעודיים בהתאם למקור הכאב ברגל במנוחה – תרגילים אשר מחזקים את הרגליים יכולים לסייע להתמודד היטב עם הכאבים שמופיעים במנוחה היות ואלו פעמים רבות כאבים הקשורים בחולשת הרגליים. כדי לחזק את הירכיים ניתן לבצע תרגיל בשכיבה על הצד כאשר הראש מוחזק והרגליים מתוחות. את הרגל העליונה יש להרים ולהוריד באיטיות. על התרגיל יש לחזור כל פעם עבור רגל אחת.

תרגילים אשר מחזקים את הרגליים יכולים לסייע להתמודד היטב עם הכאבים שמופיעים במנוחה היות ואלו פעמים רבות כאבים הקשורים בחולשת הרגליים. כדי לחזק את הירכיים ניתן לבצע תרגיל בשכיבה על הצד כאשר הראש מוחזק והרגליים מתוחות. את הרגל העליונה יש להרים ולהוריד באיטיות. על התרגיל יש לחזור כל פעם עבור רגל אחת.

כאבי רגליים המופיעים בעת מנוחה (בזמן שכיבה או שינה בלילה) יכולים להפריע גם לשינה, להוביל לעייפות מתמדת וחוסר תפקוד היום יומי. המקור למרפאות כאב שם לעצמו מטרה להציג בפניכם כמה שיותר מידע בתחום כאבי רגליים במנוחה ולסייע לכם לבחור את הטיפול היעיל ביותר עבורכם. על מנת להפסיק לסבול ניתן להשאיר את הפרטים כאן באתר ומומחה בתחום יחזור אלייך להתאמת הטיפול הנכון עבורך.

בחירת השיטה להעלמת כאב רגליים במנוחה? 

כאב ברגל בזמן מנוחה עלול לא רק לשבש את שגרת היומיום שלנו אלא גם לפגום באיכות השינה, שכידוע הינה חשובה מאוד לבריאותנו ולאיכות החיים שלנו מסיבות רבות.

לנוכח הפגיעה המשמעותית בסדר היום ובתפקוד הכללי, ומאחר שכאמור כאבים ברגליים בזמן שכיבה או ישיבה עלולים להחמיר, חשוב מאוד לבחור את הטיפול המתאים ביותר לכל מקרה ומקרה של כאב ברגליים במנוחה.

בפרט חשוב לבחור את הטיפול האופטימלי בהתאם לסוג הכאבים ולגורם שיצר אותם. המקור למרפאות כאב שם לעצמו מטרה להציג בפניכם כמה שיותר מידע בתחום ולסייע לכם לבחור את הטיפול היעיל ביותר עבורכם. על מנת להפסיק לסבול ניתן להשאיר את הפרטים כאן באתר ומומחה בתחום יחזור אלייך להתאמת הטיפול הנכון עבורך.