בחירת רופא אורטופד מומחה כף רגל פרטי מומלץ לקביעת תור מזורז ללא המתנה באזור מגוריך החל משלב האבחון ע"י אורטופד מומחה לכפות רגליים עד לפתרון המתבקש לפי פרופיל בקשת הפציינט
רופא אורטופד מומחה לניתוחי ברכיים מומלץ לקביעת תור מהיר ללא המתנה באזור מגוריך לצורך ייעוץ ו/או טיפול מזורז באמצעות ניתוח או טיפול להפגת כאב חזק במיוחד באזור הברך
?מתלוננים על כאבים באזור העקב? על דורבן עקב וטיפולים מומלצים בכאבים באזור העקב וכף רגל. הגורמים לדורבן בעקב, וכיצד ניתן למנוע את הכאב מדורבן בכף הרגל
סובלים מכאבי ברכיים חזקים, להלן סיבות לכאב בברכיים, תרגילים ושיטות טיפול מומלצות להפגת כאבים חזקים במפרקי הברכיים לרבות ברך שמאל וברך ימין
סובלים מכאבים ברגל ימין במנוחה או או פעילות? להלן סיבות, תרגילים ודרכי טיפול מומלצים למניעת כאב ברגל ימין. גורמים המובילים לכאב וכיצד בא הכאב לידי ביטוי
ילדים מתלוננים על כאבי רגליים? כאבים ברגליים אצל ילדים ושיטות טיפול מומלצות נגד כאב ברגליים אצל ילדים, גורמים לכאבי רגליים אצל ילדים, תלונות שעשויות להופיע
מתלוננים על כאבי רגליים בזמן פעילות? על כאבים ברגליים בעקבות עמידה ממושכת, ריצה, הליכה או אחרי אימון, סיבות לכאבי רגליים לאחר הליכה, כיצד תמנעו את הכאב
במידה ואת סובלת מכאבים ברגליים בזמן מחזור או אחרי ביוץ להלן סיבות, תרגילים וטיפולים מומלצים נגד כאבים ברגליים בזמן מחזור או לאחר ביוץ
סובלים מכאבי רגליים בזמן מנוחה? סיבות, תרגילים וטיפולים מומלצים נגד כאבים ברגליים בזמן מנוחה / שכיבה או שינה
מתלוננים על כאבי רגליים בזמן שינה בלילה או בבוקר במהלך שכיבה או מנוחה? להלן סיבות, תרגילים ודרכי טיפול מומלצים בכאבים ברגליים תוך כדי מנוחה
חשים כאבים חזקים בברך ימין? סיבות, תרגילים יעילים ושיטות טיפול יעילים נגד כאב חזק באזור ברך ימין
כאבים חזקים בברך שמאל - גורמים ושיטות טיפול מומלצות נגד כאבים חזקים בברך שמאל החל מטיפולים טבעיים עד לניתוח במקרים קיצוניים של כאבי ברכיים עזים במיוחד
כאבים בגיד אכילס תוך פעילות או בזמן מנוחה בשעות הבוקר או בלילה. שיטות טיפול כאב חזק באזור גיד אכילס. כיצד מרגיש הכאב בגיד אכילס וכיצד ניתן למנוע את הכאב
אבחון וטיפול בכאבי כפות רגליים חזקים - התאמת טיפול יעיל לכאב חזק באזור כף רגל שמאל או ימין. טיפולים אלטרנטיביים משלמימים וקונבנציונאליים קיימים בכפות הרגליים
מרגישים כאבים חזקים בקרסולים או קרסול של רגל שמאל או רגל ימין? סיבות, תרגילים ושיטות טיפול יעילים בכאבי קרסוליים
סובלים מכאבים ברגל שמאל? להלן הסיבות, התרגילים ודרכי טיפול מומלצים למניעת כאב ברגל שמאל דרך מרפאת כאב מתאימה הממוקמת באזור מגוריכם.

דורבן עקב - כאבים בעקב וכף רגל

דורבן עקב זהו מצב של בליטה גרמית אשר אזור ההתפתחות שלה הוא בעקב. קרוב ל- 10% מכלל האוכלוסייה סבלו או יסבלו מדורבן בעקב בשלב זה או אחר בחייהם כאשר צעירים סובלים פחות ממבוגרים. כאב הדורבן הוא סוג של כאב בכף הרגל מביא עמו כאב, קושי בהליכה ובדריכה על כף הרגל.

מדוע נגרם דורבן בעקב

דורבן בעקב נוצר לרוב מדלקת מקומית באזור העקב אשר לא מתפנה מהאזור. הסיבות להיווצרות הדלקת הן בעיקר אופי החיים המערביים ובו: עודף משקל, גיל מבוגר, נעליים לא נכונות לפעילות המתבצעת ועוד. חשוב לדעת כי גם אנשים אשר שומרים על פעילות גופנית, אך סובלים מעודף משקל או שמבצעים את הפעילות עם נעליים לא מתאימות, עלולים גם הם להגיע למצב של דורבן.

מדוע נגרם דורבן בעקב?

דורבן העקב, שהשם הרפואי שלו הוא Plantar Fasciitis, הוא למעשה דלקת באחת מהרצועות בכף הרגל – החיתולית הכפית. זוהי רצועה עבה יחסית, בעלת צורת מניפה אשר מחברת את עצם העקב עם האצבעות ואחראית על היווצרות הקשת האורכית בכף הרגל במהלך תנועה. עומס יתר על החיתולית הכפית גורם לקרעים קטנטנים בה וכתוצאה מכך נוצרת דלקת בחיבור בינה לבין עצם העקב – וזהו מקור הכאבים. בנוסף גורמת הדלקת להסתיידות באזור, והכמות הגדולה של הקולגן מובילה לבליטה באזור העקב שצורתה כצורת קוץ של דורבן ומכאן שמה העממי של הפגיעה.

הסיבות העיקריות להיווצרות הדלקת

בעיה מבנית בכף הרגל – בעיות מבניות, ובפרט פלטפוס, מובילות למנח לא נכון של כף הרגל על המשטחים השונים ופוגעות ביכולת של כף הרגל לספוג זעזועים תוך כדי עמידה או תנועה, ועל כן הסיכון להיווצרות קרעים ברצועה גדול יותר.

משקל עודף – שגם הוא מוביל לעומס רב על כף הרגל בכלל ועל הרצועה החיתולית הכפית בפרט.

נעליים לא מתאימות – שחוקות מדי, לא מתאימות לכף הרגל, בנויות לא נכון מבחינה אנטומית (למשל נעלי עקב) וכו'.

פעילות גופנית אינטנסיבית – ספורטאים, הן מקצוענים והן חובבנים, נוטים ללקות בדורבן העקב יותר מאשר כלל האוכלוסייה. הגברת אינטנסיביות האימונים בצורה לא נכונה יוצרת במיוחד סיכון לדורבן.

עמידה ממושכת – מי שנאלץ לעבוד בעמידה מדי יום במשך שעות רבות עלול אף הוא לפתח דורבן עקב העומס היומיומי הרב על הרצועה.

גיל – בדרך כלל לאחר גיל 40-50 שכבות השומן התת עוריות בגוף הופכות דקות יותר. שחיקת שכבת השומן בעקב הופכת את האזור לרגיש יותר ומגבירה את הסיכון להיווצרות דורבן עקב.

כאבי רגליים
כאבי רגליים - כללי
כאבים בברך ימין
כאב בברך ימין
כאבי רגליים בזמן מנוחה
כאבי רגליים במנוחה
כאבים בברך שמאל
פריצת דיסק בגב או בלט דיסק
פריצת דיסק
כאבי גב תחתון

כאבים של דורבן בעקב

הכאבים המופיעים כתוצאה מדורבן בעקב יופיעו לרוב בעת דריכה או עמידה על הרגל. התלונות אשר יכולות להצביע על דורבן בעקב יהיו לרוב כאבים באזור הקרסול, נפיחות סביב הקרסול וקיצור טווח תנועת כף הרגל. לרוב תהיה הקלה בכאב בעת מנוחה והרמת הרגל הסובלת.

על מנת להימנע מכאבים אשר מגיעים בעקבות דורבן בעקב הרגל יש להימנע ככל הניתן מביצוע פעילויות בנעליים לא מתאימות וכמובן שרצוי לשמור על משקל תקין. בנוסף לכך, ניתן לבצע תרגילים חלופיים בישיבה או שכיבה כמו למשל תרגילי מתיחות של כף הרגל כלפי מטה ומעלה כדי להגדיל את טווח התנועה. גם שימוש במדרסים מותאמים ספציפית לכף הרגל עשוי להפחית את רמות הכאב ולהאיץ את תהליך ההחלמה באזור.

אם שינוי ההתנהלות היומיומית אינו משפר את המצב, ניתן לבחור מבין מבחר רחב של טיפולים, קונבנציונליים ואלטרנטיביים, שמקלים על הכאב ומסייעים לרפא את הדלקת:

טיפולים קונבנציונליים בדורבן

גלי הלם – גלי ההלם מפרקים את ההסתיידות שהיא הדורבן ובכך למעשה מעלימים את מקור הכאב. בנוסף מעודדים גלים אלה את המוח לשחרר אנדורפינים שמהווים משכך כאבים טבעי. ברוב המקרים נדרשת סדרה בת 3-5 טיפולים, בהתאם לדרגת החומרה של הדורבן ברגל. ככל שמתחילים את הטיפול בשלב ראשוני יותר של הדלקת, כך סיכויי ההצלחה של הטיפול גבוהים יותר.

לייזר – מכשירי לייזר רך (LLLT) ממריצים את זרם הדם באזור המטופל ובדרך זו מחזקים את מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף ומסייעים לחדש את הרקמות הפגועות. ישנם גם מכשירים ביתיים לטיפול בטכנולוגיה זו, שמתאפיינת בקרני לייזר קרות שעוצמתן היא עד 1,000 מיליוואט.

טיפול תרופתי – תרופות נוגדות כאבים ונוגדות דלקות עשויות להפחית את הסבל ולאפשר תנועה נטולת כאב. בפרט נעזרים הרופאים בסטרואידים.

סד לילה – מתאים בעיקר למי שדורבן העקב גורם לו בעיקר לכאבים בבוקר. הסד מונע את התכווצות הרצועה המדולקת במהלך הלילה, ובכך מקל על התנועות הראשוניות בבוקר. סוג ספציפי של סד שנחשב פופולרי במיוחד הוא "גרבי שטרסבורג".

פיזיותרפיה – תרגילים המתבצעים בהנחיה של מטפל. התרגילים משפרים את טווח התנועה של הרגל ויכולים להקל על כאב ממקור של דורבן בעקב.

פלדנקרייז – הגדלת טווח התנועה של הגוף וחיזוק שלו. התרגילים מתבצעים עם הנחייה ובהדרגה כך שהמתרגל אינו סובל מכאב תוך כדי התרגול. תוצאת התרגול היא הקלה על הכאב וחזרה לשגרת חיים נורמטיבית.

ניתוח – אופציה שנלקחת בחשבון רק במקרים של דלקת חמורה במיוחד ולאחר שטיפולים אחרים בדורבן בכף הרגל לא הובילו להקלה בכאב. בניתוח, שאותו יש לעבור רק אצל כירורג מומחה לכף הרגל, מנותקת הרצועה המדולקת מהעקב ולעתים אף מתבצעת כריתה של חלק מהרקמות הפגועות.

טיפולים משלימים מומלצים נגד דורבן

דיקור סיני – הדיקור מניע את האנרגיה וכיוון שהמקור של הדורבן הוא דלקת ודלקת זו חוסר תנועה, הדיקור ישחרר את האזור, יניע את האנרגיה ויוביל להיעלמות הדורבן בעקב והפחתת הכאב.

נטורופתיה – כיוון שאחד הגורמים להיווצרות הדורבן הוא עודף משקל, מומלץ לגשת גם לטיפול להמלצה על תזונה אשר תוביל לירידה במשקל ומכאן לאפשרות לטפל בדורבן ובעיקר למנוע הישנות שלו.

דורבן בעקב עלול להפריע לניהול החיים שלנו ולכן מומלץ מאד לטפל בו מיד עם הופעתו. רבים לא יודעים מהיכן נובע הכאב שלהם או מהן הדרכים הטובות ביותר לטיפול בו, ולכן ריכזנו עבורכם באתר המקור למרפאות כאב את השיטות השונות לטיפול ומידע אובייקטיבי על סוגי הכאבים השונים. לא תמיד קל לבחור את הטיפול הנכון וכדי לעזור לכם בבחירת הטיפול עומדים לרשותכם מומחים שישמחו לחזור אליכם לאחר שתשאירו פרטים באתר.