בחירת רופא אורטופד מומחה כף רגל פרטי מומלץ לקביעת תור מזורז ללא המתנה באזור מגוריך החל משלב האבחון ע"י אורטופד מומחה לכפות רגליים עד לפתרון המתבקש לפי פרופיל בקשת הפציינט
רופא אורטופד מומחה לניתוחי ברכיים מומלץ לקביעת תור מהיר ללא המתנה באזור מגוריך לצורך ייעוץ ו/או טיפול מזורז באמצעות ניתוח או טיפול להפגת כאב חזק במיוחד באזור הברך
?מתלוננים על כאבים באזור העקב? על דורבן עקב וטיפולים מומלצים בכאבים באזור העקב וכף רגל. הגורמים לדורבן בעקב, וכיצד ניתן למנוע את הכאב מדורבן בכף הרגל
סובלים מכאבי ברכיים חזקים, להלן סיבות לכאב בברכיים, תרגילים ושיטות טיפול מומלצות להפגת כאבים חזקים במפרקי הברכיים לרבות ברך שמאל וברך ימין
סובלים מכאבים ברגל ימין במנוחה או או פעילות? להלן סיבות, תרגילים ודרכי טיפול מומלצים למניעת כאב ברגל ימין. גורמים המובילים לכאב וכיצד בא הכאב לידי ביטוי
ילדים מתלוננים על כאבי רגליים? כאבים ברגליים אצל ילדים ושיטות טיפול מומלצות נגד כאב ברגליים אצל ילדים, גורמים לכאבי רגליים אצל ילדים, תלונות שעשויות להופיע
מתלוננים על כאבי רגליים בזמן פעילות? על כאבים ברגליים בעקבות עמידה ממושכת, ריצה, הליכה או אחרי אימון, סיבות לכאבי רגליים לאחר הליכה, כיצד תמנעו את הכאב
במידה ואת סובלת מכאבים ברגליים בזמן מחזור או אחרי ביוץ להלן סיבות, תרגילים וטיפולים מומלצים נגד כאבים ברגליים בזמן מחזור או לאחר ביוץ
סובלים מכאבי רגליים בזמן מנוחה? סיבות, תרגילים וטיפולים מומלצים נגד כאבים ברגליים בזמן מנוחה / שכיבה או שינה
מתלוננים על כאבי רגליים בזמן שינה בלילה או בבוקר במהלך שכיבה או מנוחה? להלן סיבות, תרגילים ודרכי טיפול מומלצים בכאבים ברגליים תוך כדי מנוחה
חשים כאבים חזקים בברך ימין? סיבות, תרגילים יעילים ושיטות טיפול יעילים נגד כאב חזק באזור ברך ימין
כאבים חזקים בברך שמאל - גורמים ושיטות טיפול מומלצות נגד כאבים חזקים בברך שמאל החל מטיפולים טבעיים עד לניתוח במקרים קיצוניים של כאבי ברכיים עזים במיוחד
כאבים בגיד אכילס תוך פעילות או בזמן מנוחה בשעות הבוקר או בלילה. שיטות טיפול כאב חזק באזור גיד אכילס. כיצד מרגיש הכאב בגיד אכילס וכיצד ניתן למנוע את הכאב
אבחון וטיפול בכאבי כפות רגליים חזקים - התאמת טיפול יעיל לכאב חזק באזור כף רגל שמאל או ימין. טיפולים אלטרנטיביים משלמימים וקונבנציונאליים קיימים בכפות הרגליים
מרגישים כאבים חזקים בקרסולים או קרסול של רגל שמאל או רגל ימין? סיבות, תרגילים ושיטות טיפול יעילים בכאבי קרסוליים
סובלים מכאבים ברגל שמאל? להלן הסיבות, התרגילים ודרכי טיפול מומלצים למניעת כאב ברגל שמאל דרך מרפאת כאב מתאימה הממוקמת באזור מגוריכם.

אורטופד מומחה מנתח לברכיים

הברך היא המפרק החשוב ביותר בגוף ובזכותה אנחנו יכולים לבצע את המגוון הרחב של תנועות רגליים. מאחר שהיא גם נושאת משקל נכבד וגם מבצעת תנועות רבות לאורך כל שעות היום, חשופה הברך לפגיעות שונות ובפרט לפציעות ספורט. אורטופד ברכיים הוא איש המקצוע שמוביל לפתרון כל בעיה אפשרית במפרק יקר ערך זה, וחשוב לבחור באופן מושכל אורטופד מומחה ברך כדי לטפל במהירות וביעילות בכל פגיעה על-מנת שלא תחמיר וכך ליהנות מחופש תנועה מלא.

התאמת מומחה לייעוץ או ניתוח ברכיים

הברכיים מחברות בשתי הרגליים את עצם הירך עם עצם השוקה (חלק מהשוק, והעצם הגדולה ביותר בגוף האדם). החיבור מתבצע באמצעות צמד מפרקים: מפרק ירך-פיקה שמחבר את עצם הפיקה עם עצם הירך כך שהפיקה יכולה לנוע מעלה ומטה, ומפרק ירך-שוק שמורכב מעלי בירך ומכתש בשוק וביניהם 2 מניסקוסים – רקמות סחוסיות בצורת סהר שבולמות את הזעזועים שחווה המפרק ומפזרות אותם בצורה אחידה במהלך ההליכה, הקפיצה או כל מאמץ גופני אחר. פגיעה במניסקוס היא אחת הסיבות העיקריות לכאבים, מגבלות בתנועה והגעה אל אורטופד מומחה לברכיים כשבחלק מהמקרים אף נדרש ניתוח.

מרכיב חשוב אחר בברכיים הן 4 רצועות:

• רצועה צולבת קדמית (ACL) – מחברת את החלק האחורי של הירך עם החלק הקדמי בשוקה, ומונעת החלקת השוקה קדימה.
  • רצועה צולבת אחורית (PCL) – מחברת את החלק הקדמי של ירך עם החלק האחורי בשוקה, ומונעת החלקת השוקה אחורה
  • רצועה עקיפה תיכונה (MCL) – נמצאת בצד הברך ומחוברת לאחד המניסקוסים.
  • רצועה עקיפה צידית (LCL) – נמצאת אף היא בצד הברך אך אינה מחוברת למניסקוס.

השרירים העיקריים הקשורים לברכיים הם הארבע ראשי (שפושט את הברך), הדו ראשי (שמכופף את הברך) וכן שרירי הסובך (שמוכר בעיקר בשם שריר התאומים) ושרירי בית הברך שאחראים על פתיחת מנגנוני הנעילה בברכיים.

מהן הפגיעות הנפוצות באזור הברך?

הפגיעות הנפוצות בחלקים השונים של הברך ואשר מהוות סיבה טובה להגיע אל רופאים מומחים לברכיים הן:

פריקה של פיקת הברך – עקב התרופפות של הגידים שאוחזים את הפיקה. בדרך כלל העצם מחליקה כלפי חוץ.

נעילה של הברך – בשל שחיקה או חבלה. התוצאה חמורה במיוחד שכן אי אפשר ליישר את הברך, כל שבמקרים אלה יש להגיע בדחיפות אל אורטופד ברך מנוסה.

קרע במניסקוס – אחת מפציעות הספורט הנפוצות ביותר, הן אצל ספורטאים מקצוענים והן אצל חובבים. הקרע עלול להיגרם בשל חבלה עזה או בעקבות שחיקה מתמשכת, ובכל מקרה התוצאה היא כאב חד מאוד (בעיקר כשמנסים ליישר את הברך) ולרוב גם נפיחות ומגבלה מהותית בתנועה.

פציעה ברצועה צולבת קדמית או רצועה צולבת אחורית – קרע ב-ACL או ב-PCL הוא עוד פציעת ספורט רווחת למדי. הסיבה העיקרית לקרע ב-ACL היא שינוי כיוון חד מדי, וקרע ב-PCL נגרם לרוב בשל חבלה בחלק הקדמי של הברך בזמן שהיא מכופפת (למשל תוך כדי תאונה). בכל מקרה הקרע עשוי להיות חלקי ועלול להיות מלא ועל כן קשה יותר, ורק פנייה אל אורטופד מומחה לברכיים בעל ניסיון בפציעת ספציפיות אלה יבטיח פתרון נכון.

דלקת בגיד הפיקה (פטלה) – פגיעה נוספת המאפיינת בעיקר מי שמרבה לבצע פעילות גופנית (ספורטאים, חיילים, רקדנים, אנשים שעובדים בעמידה וכו'). הסיבה לדלקת היא עומס יתר על גיד זה.

דלקת ברצועה האיליו-טיביאלית (ITBS) – זוהי רצועה עבה שמחברת את השרירים באגן עם החלק החיצוני של השוק, מעט מתחת לברך. אחראית על ייצוב הברך במהלך היישור שלה ובתחילת הכיפוף כשהולכים, רצים או נשענים קדימה. הדלקת גורמת לכאבים בצד החיצוני של הברך, שמופיעים בעיקר אצל אצנים וכן רוכבי אופניים לאחר מספר קילומטרים של ריצה או דיווש.
אוסטאוארטריטיס – דלקת מפרקים ניוונית אשר שוחקת בהדרגה את הסחוסים עד אשר הם כבר לא מצליחים לבלום זעזועים וליצור את ההפרדה ההכרחית בין העצמות. כל המפרקים בגוף עלולים להיפגע בשל אוסטאוארטריטיס, ובפרט רגישות לכך הברכיים.

דלקת זיהומית בברך – מחלה נדירה יחסית, שלרוב מלווה בחום גבוה בנוסף לכאבים החזקים. מחייבת אשפוז מיידי ומעקב צמוד ע"י פרופסור ברך.

גאוט (שיגדון) – סוג נוסף של דלקת מפרקים כרונית. הגורם לגאוט הוא ליקוי מטבולי שמוביל לשקיעת גבישים של חומצת שתן במפרקים. דלקת זו נפוצה בעיקר אצל גברים.

אוגוסט שלאטר – כאבי גדילה שפוקדים ילדים בשלבים שונים של התבגרותם. הכאב הוא בחלק התחתון של גיד הפיקה.

כיצד מבצע אורטופד ברך אבחון?

אבחון מדויק ומדוקדק אצל אורטופד ברך מיומן הוא שלב הכרחי בדרך לריפוי מלא והעלמת הכאב.

רופא מומחה לברכיים מבצע תשאול מפורט של הפציינט, כדי לברר את מיקום הכאבים, עוצמתם, אופיים (האם הם מרגישים כמו דקירות, יוצרים תחושת בעירה וכו') ותדירותם (האם הם מלווים את האדם דרך קבע או שמופיעים רק כשהוא מבצע תנועה מסוימת, למשל), את המגבלות שנוצרו בתנועה עקב הכאב ואת המאמצים הפיזיים שאותם מבצע האדם ושייתכן שהם המקור לפגיעה.

בשלב השני מבקש רופא כירורג ברך מהפציינט לבצע תנועות מסוימות עם הברכיים והרגליים, כדי לקבל תמונת מצב מדויקת יותר ולשלול או לאשש סברות מסוימות שהוא פיתח על סמך התשאול.

במקרים רבים נדרש גם צילום – רנטגן, CT או MRI. אופציה אחרת היא ארתרוסקופיה – פרוצדורה רפואית שניתן לבצע במספר אזורים בגוף ובהם הברך (ע"י רופא כירורג ברכיים מיומן, כמובן), ושבמסגרתה מוכנסת מצלמה זעירה שדרכה יכול הרופא לראות בדיוק מה קורה בברך, ובמידת הצורך גם לבצע פעולות כירורגיות שונות לתיקון הבעיה.

כל הטיפולים הקיימים כיום במקרים של כאבי ברכיים ופציעות ספורט. באופן טבעי לא כל פגיעה בברך או פציעת ספורט מחייבת ניתוח ברכיים. לעתים אמנם אין מנוס מניתוח בברך, ובפרט כשמקור הפגיעה הוא טראומה חזקה או חבלה עוצמתית, אבל ישנם מקרים רבים שבהם פניה מוקדמת אל אורטופד ברכיים ואבחון מדויק מאפשרים טיפולים קלים יותר ובעיקר לא פולשניים (אגב, מחקר שנערך בישראל לפני שנים אחדות גילה כי חלק נכבד מניתוחי הברכיים שנערכו בארץ לא היה מחויב המציאות אלא תוצאה של אבחון לא מקצועי מספיק).

בין הטיפולים האפשריים נגד כאבי ברכיים:

• מנוחה
  • משככי כאבים
  • חבישת הברך כדי לייצב אותה
  • הזרקת סטרואידים – בעיקר במקרים של דלקות
  • הזרקת PRP – טיפול חדשני שנעזר בדם של הפציינט להאצת תהליכי ריפוי טבעיים בגופו.
  • תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק המרכיבים השונים בברך הפגועה

מהם הניתוחים הנפוצים ביותר לתיקון בעיות ברכיים?

כשטיפולים מתונים יותר אינם מסייעים, או במקרים של פגיעה קשה במיוחד בברך, ימליץ כירורג ברך על ניתוח. בהקשר זה כדאי לדעת כי ניתוחי הברכיים הם ענף רפואי שהתפתח בצורה דרמטית בשנים האחרונות, וכיום קיימים הליכים רפואיים מתקדמים מאוד שמצליחים לפתור גם בעיות שבעבר היו בלתי פתירות. בנוסף גם ההחלמה בעקבות ניתוח ברכיים קלה יותר מבעבר, ובפרט אם עוברים את ההליך הכירורגי אצל מנתח ברך מיומן ומנוסה.

הניתוחים הנפוצים ביותר בברכיים:

• ארתרוסקופיה של הברך – ניתוח שמבוסס כאמור על החדרת סיב אופטי ומצלמה אל המפרק, וביצוע פעולות כירורגיות על סמך התמונה המפורטת המתקבלת. מתאים למקרים של קרע במניסקוס או פגיעה אחרת בסחוסים.
  • שחזור רצועה צולבת קדמית / אחורית – ניתוח בברך נפוץ למדי שבמסגרתו משוחזרת הרצועה הצולבת הקדמית או האחורית, בהתאם לאבחון. ניתן לבצע שחזור ACL או שחזור PCL בטכניקה הארתרוסקופית.
  • החלפת ברך או חצי ברך – במקרים קשים במיוחד נדרש ניתוח בברכיים מורכב במיוחד שבמסגרתו כורת המנתח חלק מהברך ומרכיב במקומה תותב שמהווה מפרק מלאכותי. בלמעלה מ-90% מהמקרים מדווחים המנותחים על שיפור דרמטי הן מבחינת היעלמות הכאב והן מבחינת טווח התנועה של הברך, אולם חשוב להדגיש כי לא ניתן לבצע פעילות ספורטיבית אינטנסיבית (משחקי כדור, ג'וגינג, סקי וכו') לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך.

ניתוח אפשרי נוסף הוא השתלת סחוסים בברך

מה ההבדל בין טיפול אצל אורטופד מומחה ברכיים פרטי לבין טיפול דרך קופת חולים?

בכל מקרה של כאבים באזור הברכיים או מגבלה כלשהי בתנועה, יש לפנות בהקדם האפשרי לאבחון וטיפול. ניתן לעשות זאת דרך קופת החולים, אולם מוטב לחפש רופא אורטופד ברך פרטי שכן פנייה אל אורטופד ברכיים דרך קופת חולים עלולה לגרום לעיכוב של ממש בתחילת הטיפול עקב התורים הארוכים, ולנזק מצטבר שמחמיר את מצב הברכיים.

בחלק מהמקרים ניתן לקבל מימון לטיפול בברכיים דרך ביטוחים פרטיים, ובמקרה זה יש לפנות אל אורטופד ברך שמוכר ע"י חברת הביטוח שלכם כמומחה. בכל מקרה מומלץ בחום לחפש מומחים לברכיים ולקבוע תור מהיר ללא המתנה כדי לא לסבול שלא לצורך ובנוסף להבטיח אבחון מדויק וטיפול מיטבי בהתאם.