פציאליס

פציאליס, או "מחלת השיתוק על שם בל" (Bell's Palsy), הינה הפרעה עצבית הגורמת לשיתוק עצב הפנים. מחלת הפציאלס נפוצה יחסית, ומופיעה בשיעור של 1 מתוך כל 5000 איש. עצב הפנים אמון על מיקום ותנועת שרירי הפנים. עצב הפנים מסייע להחזקת שרירי הפנים במיקום ובמנח התקין, ומאפשר פעולות דוגמת עצימת עיניים, הבעות פנים, חיוכים, ניפוח הלחיים וקימוט המצח.

נהוג לסווג את תופעת הפציאליס לשני סוגים. פציאליס מרכזי מתבטא בחולשה בצד אחד באזור שבין האף לבין הפה. פציאליס מרכזי נפוץ בעיקר לאחר אירוע או שבץ מוחי, ולרוב יהיה מלווה בחולשה בפלג הגוף העליון. פציאליס היקפי, או פציאליס פריפרי, מתבטא בפגיעה עצבית במרבית חלקי הפנים, ובפרט באזור העיניים. פציאליס היקפי מקשה על עצימת העיניים והזזת שרירי הפנים, וככל הנראה נובע בעיקר מדלקות זיהומיות.

טיפולים בפציאליס

מהם התסמינים לפציאליס?

פציאליס מביא למספר סימפטומים ותסמינים אופייניים. תסמין מובהק לפציאליס הינו שיתוק של צד אחד של הפנים, הנגרם בשל פגיעה עצבית בצד אחד בלבד. השיתוק העצבי מביא לירידה בטונוס שרירי הפנים ולרפיונם, דבר הגורם לתופעות כמו צניחת בסיס הפה והעפעפיים בצד אחד של הפנים, ולפגיעה בצורתה התקינה של הפנים. שיתוק עצב הפנים מביא לפגיעה ביכולת לבצע הבעות פנים שונות. השיתוק והכאב המתלווה אליו יוצר מצב של הבעת פנים קבועה וקפואה, ומקשה על היכולת לחייך, או להביע עצב וכעס תסמין נוסף המלווה לעיתים את שיתוק עצב הפנים הינו תחושת כאב. כאבים מופיעים כאשר מתפתחת דלקת בעצב הטריגמינלי, האחראי על העברת התחושות מהפנים. לעיתים פציאליס ילווה באיבוד חוש הטעם והריח, עיוותי שמיעה וכאבי ראש.

תקופת ההחלמה ממחלת הפציאליס עשויה להיות ארוכה במיוחד, ונעה בין מספר שבועות במקרים קלים לבין מספר חודשים ושנים במקרים חמורים וחריפים יותר. לאורך זמן ההחלמה, תסמיני הפציאליס יוותרו, עד לחזרתו של עצב הפנים לתקינות ותפקוד מלאים. שיעור ההחלמה מפציאליס גבוה מאוד ועומד על כ-50% החלמה עצמאית תוך שנה, ו-40% החלמה לאחר קבלת טיפול רפואי. הטיפול בפציאליס דורש סבלנות והתמדה לאורך זמן. ההתמדה בטיפול בשיתוק עצב הפנים קריטית במיוחד בשנה הראשונה להתפרצות המחלה, שכן לאחר השנה הראשונה סיכויי ההצלחה יורדים משמעותית.

מהם הגורמים לפציאליס?

הגורמים להופעת פציאליס אינם ידועים במלואם. עם זאת, ידוע כי הפגיעה בעצב הפנים עשויה להיות ממקור פנימי או חיצוני, שכן מדובר בעצב קרניאלי (גולגלתי). פציאליס עקב פגיעה פנימית בעצב הפנים עשוי להיגרם בשל שבץ או אירוע מוחי אחר. פציאליס בשל פגיעה חיצונית בעצב הפנים עשוי להופיע בעקבות דלקת עצבית מקומית, זיהום מוחי ודלקות זיהומיות חיידקיות ונגיפיות דוגמת דלקת קרום המוח. קיימת סברה כי סכרת, שפעת והריון מהווים גורמי סיכון לפציאליס, עם זאת טענה זו טרם הוכחה מחקרית.

טיפולים אפשריים לפציאליס

קיימים מספר טיפולים יעילים לשיקום לאחר פציאליס. הטיפול הרפואי השמרני עושה שימוש בעיקר ברופות סטרואידיות נוגדות דלקת, במקרים בהם מדובר בפציאליס על רקע דלקת זיהומית. שיטת טיפול יעילה במיוחד בפציאליס הינה שימוש בלייזר. טיפול בפציאליס באמצעות קרני לייזר בעוצמה נמוכה מאפשרות לזרז את תהליך הריפוי וההחלמה של עצב הפנים, וכן להפחתת כאבים מקומיים ודלקות משניות המתפתחות במקביל לשיתוק. הטיפול בפציאליס באמצעות לייזר מסייע להפחתת תהליכים דלקתיים, הפחתת נזקים עצביים, האצת ריפוי והחלמה של רקמות עצב וכן הקלה על כאב עצבי.

הרפואה הסינית מציעה טיפול אלטרנטיבי לפציאליס, הכולל דיקור סיני, טווינה ושימוש בצמחי מרפא. הרפואה הסינית רואה בפציאליס מצב של חסימה אנרגטית, המונעת את זרימת הצ'י (אנרגיית החיים) לאורך המרידיאנים בגוף. דיקור סיני לטיפול בפציאליס מסייע לתיעול זרימת הדם ואיזון אנרגטי של הגוף והנפש. בטיפול בפציאליס באמצעות רפואה סינית משפר את יכולת ההחלמה והריפוי העצמי של הגוף, באופן המסייע להפחתת דלקות, חיזוק מערכת החיסון ואיזון המערכת העצבית. דיקור סיני אידאלי לטיפול בפציאליס בהריון, כתחליף לנטילת תרופות סטרואידיות הכרוכות בתופעות לוואי.