דלקת פרקים ניוונית ושגרונית

ארתרופתיה (Arthropathy) מהווה שם כולל למגוון מחלות הפוגעות במפרקים. מחלות פרקים עשויות להופיע על רקע זיהומי, דלקתי או ניווני, ועשויות לגרום לכאבים, הגבלת תנועה, נפיחויות ואף חום. קיימות עשרות ומאות מחלות פרקים הגורמות לדלקות פרקים, כאשר השכיחה מבניהן הינה דלקת מפרקים ניוונית.

דלקת פרקים

כאבי גב מקרינים לאברים אחרים
כאב גב מקרין
כאבים בגב תחתון
הקרנה לגב תחתון
כאבים בגב עליון
הקרנה לגב עליון
כאבי גב מקרינים לרגליים
גב מקרין לרגל
כאב שמקורו בגב שמקרין לברכיים
גב מקרין לברכיים
כאבי גב מקרינים לצוואר
גב מקרין לצוואר

מהם הסימפטומים לדלקת פרקים?

הסימנים והתסמינים לדלקת פרקים הינם כאבי מפרקים ברמות חומרה שונות, אדמומיות או נפיחות באזור המפרק הכאוב, הגבלת תנועה ואף חום סיסטמי (במקרה של דלקת זיהומית). לעיתים, דלקות פרקים יביאו לתחושת חולשה ועייפות. במקרים של דלקת פרקים שאינה מטופלת בזמן וכראוי, עשויה להתפתח מגבלה תפקודית של המפרק עד כדי נכות. משך הזמן של דלקת מפרקים תלוי בסיבה להתפתחותה ולחומרת הבעיה. לרוב דלקות מפרקים זיהומיות נמשכות מספר שבועות, בעוד מחלות מפרקים ניווניות או שגרוניות הינן במרבית המקרים כרוניות. דלקת מפרקים כרונית איננה חולפות לחלוטין ומתפרצת לסירוגין.

מהם הגורמים לדלקת פרקים?

הסיבות להתפתחות דלקות פרקים מגוונות, ועשויות להתפתח כתוצאה ממחלות זיהומיות וחיידקיות במפרקים (דלקות פרקים זיהומיות), מחלות ניווניות של רקמות החיבור וסחוסי המפרקים (דוגמת לופוס, דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים ניוונית), מחלות מטבוליות המביאות להיווצרות גבישים במפרקים (דוגמת גאוט), וכן מחלות שונות אשר פוגעות במפרקים כפגיעה משנית (דוגמת קרוהן).

דלקת פרקים ניוונית

דלקת פרקים ניוונית (Osteoarthritis) הינה מחלת הפרקים הנפוצה ביותר, הפוגעת ברמה מסוימת בכ-80% מהאוכלוסייה בגילאי 65 ומעלה. פתולוגיה זו של מפרקי הגוף כרוכה באובדן רקמות סחוס והתפתחות זיזי עצם במפרקים. מדובר בדלקת פרקים כרונית הנפוצה בעיקר בקרב מבוגרים, אך עשויה לפגוע גם בצעירים, לרוב כפגיעה משנית לטראומת מפרקים. דלקת מפרקים ניוונית נפוצה בעיקר בפרקים גדולים אשר נושאים בעומס משקל הגוף, דוגמת מפרקי הברכיים, מפרקי עמוד השדרה המותני והצווארי ומפרק הירך.

גורמים לדלקת פרקים ניוונית: גורם הסיכון המרכזי לדלקת מפרקים ניוונית הינו גיל, שכן שכיחות הופעת המחלה עולה משמעותית עם העלייה  בגיל. עם זאת, המחלה עשויה לפתח תסמינים לאחר מספר שנים רב. גורמים אפשריים נוספים הינם נטייה גנטית, מאמץ יתר ועומס מוגבר על המפרקים (בשל פעילות מאומצת ופציעות ספורט), טראומה למפרקים (בשל נפילה, חבלה או ניתוח) וכן חוסר איזון מבני וביומכני.

סימפטומים לדלקת פרקים ניוונית: התסמין העיקרי לדלקות מפרקים ניווניות הינו תחושת כאב עמוק ושורף, המתפתח באופן הדרגתי, מחמיר בעת מאמץ ובשינה ומוקל בעת מנוחה. בנוסף, התסמינים לדלקת פרקים ניוונית עשויים להיות נוקשות, חריקות, אדמומיות, חום מקומי, נפיחות ומגבלות תנועה של המפרקים. בשלבים מתקדמים של המחלה נוקשות המפרק עשויה להתקבע ואף לעבור דפורמציה מבנית המביאה לאיבוד טווחי תנועה ובעיות תפקוד.

טיפול בדלקת פרקים ניוונית: טרם הומצאה תרופה לריפוי דלקות פרקים ניווניות, אך קיימים טיפולים תומכים ומשמרים שמטרתם להפחית את תסמיני המחלה, דוגמת הקלה על כאבים, מניעת החמרה ושיפור תפקוד ויכולת תנועת המפרקים. הטיפול הקונבנציונלי בדלקת ניוונית במפרקים כולל אולטרה סאונד, לייזר רך וטכניקות ידניות, נוסף על טיפולים פיזיותרפיים וארגונומיים. מטרת טיפולים אלו להפחית תהליכים דלקתיים ולצמצם את העומס על המפרקים.

ניתן להשתמש במשחות ותרופות אנטי דלקתיות ומשככות כאב, בין אם ללא מרשם או עם מרשם מרופא אורתופד. במקרים חמורים וחריפים במיוחד קיימות אופציות כירורגיות פולשניות, דוגמת ניתוח להחלפת מפרק במפרק מלאכותי, ניתוח להסרת שבבים וזיזים מהמפרקים וכן ניתוח לארגון וקיבוע מחדש את מבנה המפרקים.

דלקת פרקים שגרונית

דלקת פרקים שגרונית, או דלקת פרקים ראומטית (Rheumatoid arthritis), הינה מחלה אוטואימונית נפוצה יחסית, הפוגעת בכ-3% מהאוכלוסייה. המחלה שכיחה בעיקר בקרב אנשים בגילאי 30-35, כאשר נשים מועדות לחלות בה בשיעור של פי 3 מגברים. מדובר בדלקת מפרקים כרונית המופיעה בגלים של הפוגה והתקף לסירוגין. דלקת מפרקים שגרונית פוגעת ברקמות המפרקים, בעיקר אלו הקטנים באזור בידיים והרגליים, וכן בפרקי הברכיים והירכיים.

גורמים לדלקת פרקים שגרונית: הסיבה המרכזית להתפתחות דלקות מפרקים ראומטיות הינה אוטואימונית, כלומר – פעילות של מערכת החיסון כנגד הגוף, במהלכה נוצרת תגובה דלקתית במפרקים. כתוצאה מכך, נוצרת התעבות של רקמות במפרקים, אשר מביאה לפגיעה עד לדפורמציה ונכות במפרק. לדלקת פרקים שגרונית גורם תורשתי גנטי, המופעל ככל הנראה באמצעות טריגר חיצוני דוגמת זיהום.

סימפטומים לדלקת פרקים שגרונית: הסימנים והתסמינים לדלקת מפרקים ראומטית כוללים כאבי פרקים חזקים (בזמן תנועה ומנוחה כאחד), נוקשות ממושכת של המפרק, אדמומיות וחום מקומי ופגיעה בטווח תנועת המפרק. תסמינים לדלקת מפרקים שגרונית עשויים להיות גם פגיעה במערכות אחרות בגוף מלבד השלד והשרירים, דוגמת העיניים, הריאות, הכבד, הכליות, הלב והכלי הדם. סימנים נוספים עשויים להיות תחושת עייפות וחולשה כללית, מצב רוח ירוד, חום סיסטמי וירידה במשקל הגוף.

טיפול בדלקת פרקים שגרונית: בדומה לדלקות פרקים ניווניות, לא קיים טיפול לריפוי מוחלט של דלקות פרקים שגרוניות, אך קיימים טיפולים תרופתיים מקדימים אגרסיביים המסייעים לשליטה על תסמיני המחלה, הפחתת כאבים ומניעת הגבלות תנועתיות ונכויות במפרקים. הטיפול הקונבנציונלי בדלקות פרקים ראומטיות כולל נטילת תרופות אנטי דלקתיות הכוללות סטרואידים וכאלו שאינן כוללות סטרואידים (דוגמת סולפסלזין). תרופות נגד מלריה הוכחו כיעילות לטיפול בדלקות מפרקים שגרוניות (כגון כלורוקווין והידרוקסיכלורוקווין). במקביל לטיפול התרופתי, ניתן להיעזר בפיזיותרפיה וכן תרופות לשיכוך כאבים ללא מרשם רופא. ניתוח כירורגי להחלפת או תיקון המפרקים יתבצע כמוצא אחרון בלבד.

טיפול אלטרנטיבי לדלקות פרקים

נוסף על הטיפול הקונבנציונלי השמרני בדלקות בפרקים, הרפואה המשלימה מציעה מספר טיפולים אלטרנטיביים, ביתיים וטבעיים. הפחתה במשקל הגוף והקפדה על פעילות גופנית מתאימה עשויים להקל על העומס על מפרקי הגוף, ובכך להפחית דלקות, נזקים וכאבים. ניתן להקל על כאבי מפרקים באמצעות קומפרסים ואמבטיות חמות וקרות. הרפואה הסינית מציעה טיפול בדלקות מפרקים באמצעות דיקור סיני, הכולל החדרת מחטים זעירות לנקודות ספציפיות בגוף לצורך תיעול אנרגטי ואיזון הגוף. הנטורופתיה מציעה הוספת מרכיבי תזונה חיוניים דוגמת חומצות שונות, כורכום ותוספים צמחיים בעלי רכיבים נוגדי דלקת ומשככי כאבים. בנוסף, עיסוי פיזיותרפי קבוע מסייע להתמודד עם תסמיני דלקות הפרקים.