דלקות במפרקים

דלקות במפרקים עשויות לנבוע ממגוון רחב של מחלות ארתרופתיות (Arthropathy) הפוגעות במפרקים. דלקות פרקים נוצרות כתוצאה מפגיעות, חבלות או טראומות, וכן ממחלות זיהומיות, דלקתיות, מטבוליות או ניווניות. הופעת דלקות במפרקים עשויה להביא לכאבים, נפיחויות, נוקשויות והגבלות תנועתיות של מפרקי הגוף. כל פתולוגית פרקים פוגעת באופן שונה במפרקי הגוף, נגרמת מגורמים שונים ומטופלת בהתאם.

על פי הסטטיסטיקות, מרבית בני האדם יסבלו בשלב כלשהו בחייהם מדלקת פרקים. מחלת הפרקים השכיחה והנפוצה ביותר הינה דלקת מפרקים ניוונית, הפוגעת בלמעלה מ-60% מהאוכלוסייה המבוגרת. הסיכון להתפתחות מחלות במפרקים בקרב ילדים עומד על כ-5%, בעוד שיעור החולים במחלות פרקים בשאר האוכלוסייה עומד על כ-30% בקרב בוגרים ו-80% בקרב קשישים. במרבית המקרים, הפגיעה תופיע במפרקים הגדולים הנושאים בנטל משקל הגוף, דוגמת מפרקי הברכיים, הירכיים ועמוד השדרה. עם זאת, דלקות עשויות להופיע גם בפרקי האצבעות, הקרסול והלסת.

גורמים וטיפולים בדלקות במפרקים

כאבי גב מקרינים לאברים אחרים
כאב גב מקרין
כאבים בגב תחתון
הקרנה לגב תחתון
כאבים בגב עליון
הקרנה לגב עליון
כאבי גב מקרינים לרגליים
גב מקרין לרגל
כאב שמקורו בגב שמקרין לברכיים
גב מקרין לברכיים
כאבי גב מקרינים לצוואר
גב מקרין לצוואר

מהם הסימפטומים לדלקת פרקים?

הסימנים והתסמינים לדלקות במפרקים מופיעים בהתאם לסיבת הופעתה. קיימות למעלה מ-100 מחלות מפרקים ידועות, אשר נבדלות זו מזו בתסמינים, בגורמים ובאופן הטיפול. באופן כללי, התסמינים לדלקת במפרקים הינם כאבים בדרגות חומרה שונות, חום מקומי, אודם ונפיחות באזור המפרק הפגוע, נוקשות והגבלת תנועתית של המפרק ואף חום סיסטמי במקרים של התפתחות דלקות זיהומיות. במקרים מסוימים, דלקות פרקים יגררו תחושת חולשה כללית ועייפות כרונית. משך הזמן של דלקת במפרק תלויה ברקע להיווצרותה ובחומרת המצב. דלקות כרוניות במפרקים, הנובעות ממחלות ניווניות או שגרוניות של המפרקים, אינן חולפות מעצמן ולרוב מתאפיינות בתקופות הפוגה והתקפים לסירוגין. דלקות זיהומיות במפרקים נמשכות לרוב כמספר שבועות.

מהם הגורמים לדלקות במפרקים?

קיימות מגוון סיבות להתפתחות דלקות במפרקים. דלקות פרקים עשויות להיווצר כתוצאה ממחלות שונות על רקע זיהומי (חדירת והתרבות חיידקים במפרקי הגוף), ניווני (מחלה של רקמות החיבור והסחוס במפרקים), מטבולי (היווצרות גבישים ומשקעים במפרקים) וכן כפגיעה משנית במקרים של מחלות שונות (דוגמת מחלת קרוהן). גורמי הסיכון המרכזיים להתפתחות מחלות מפרקים הינם גיל מבוגר, נטייה גנטית והיסטוריה רפואית משפחתית, עיסוק מקצועי ופיזי הכולל עומס יתר ולחץ מוגבר ומתמשך על מפרקי הגוף, בעיות מבניות מולדות או נרכשות, השמנת יתר ועודף משקל וטראומות שונות (עקב חבלה, נפילה, תאונה או פציעת ספורט).

מהם הסימפטומים לדלקות במפרקים?

הסימפטומים לדלקות במפרקים מופיעים בהתאם לסוג, אופי וחומרת הבעיה או המחלה המפרקית. סימנים ותסמינים לדלקות במפרקים הינם כאבי פרקים חזקים, שורפים או דוקרים, אדמומיות, נפיחות ונוקשות במפרקים, חום מקומי או סיסטמי וצמצום טווח תנועת המפרק עד להגבלה תנועתית, דפורמציה ונכות של המפרקים. מחלות מפרקים מסוימים דוגמת דלקת פרקים שגרונית מביאות לפגיעה במערכות אחרות בגוף חוץ מהשלד והשריר, דוגמת מערכת הנשימה, הלב וכלי הדם. סימנים נוספים עשויים להיות חולשה כללית, עייפות כרונית, מצב רוח ירוד וירידה בלתי צפויה במשקל הגוף.

טיפולים קונבנציונליים בדלקות במפרקים

טיפול לריפוי מוחלט של דלקות מפרקים טרם הומצא, אך קיימים טיפולים תומכים חיוניים. הטיפול הקונבנציונלי בדלקות במפרקים מצריך קביעת תור אצל רופא אורתופד מומחה, אשר יבצע בדיקה פיזיקלית כוללת, תשאול מקיף של המטופל, אבחון הבעיה והתאמת הטיפול המתאים. לרוב הטיפול השמרני ישלב פיזיותרפיה (הכולל הכוונה לתרגילים גופניים לצד שימוש בלייזר רך, אולטרה סאונד וגלי הלם) עם טיפול תרופתי להפחתת דלקות, נפיחויות וכאבים.

לצורך הקלה על כאבי פרקים, ניתן להשתמש במשחות ותרופות לשיכוך כאבים ללא מורשם רופא (דוגמת איבופרופן ואספירין). במידה ואלו אינם מסייעים, קיימים משככי כאבים חזקים יותר הניתנים במרשם רופא בלבד (דוגמת קודאין). לצורך הפחתת תהליכים דלקתיים, נהוג להיעזר בתרופות אנטי דלקתיות סטרואידיות (דוגמת פרדניזולון) או כאלו שאינן מכילות סטרואידים (NSAIDs). אופציה תרופתית נוספת היא שימוש בתרופות ביולוגיות דוגמת anti-TNF, המסייעות גם הן להפחתת דלקות.

מקומות נפוצים בגוף לדלקות במפרקים

דלקת פרקים בברך: דלקת במפרק הברך הינה בעיה רפואית נפוצה ביותר, הכוללת נפיחות, אדמומיות וכאבים. דלקת פרקים בברך עשויה להיווצר לאור פגיעה מכנית במרכיביה האנטומיים, חבלות, טראומות, מאמץ יתר, עומס מוגבר ודלקת פרקים ניוונית או ראומטית. דלקת מפרקים בברך עשויה לפגוע במרכיבים מבניים שונים בברכיים, דוגמת רצועות וסחוסים. תהליך ההחלמה לרוב ארוך יחסית ומלווה בכאב ברכיים רב. דלקות פרקים בברכיים נפוצות בקרב ספורטאים, חיילים ואנשים המצבעים הליכות וריצות ממושכות ואינטנסיביות.

דלקת במפרק הירך: דלקת במפרק הירך הינה תופעה נפוצה בקרב אנשים בגילאי 60 ומעלה. ברוב המקרים מדובר בדלקת מפרקים ניוונית במפרק הירך, המתבטאת בשחיקת רקמות הסחוס ובלאי של מבנים אנטומיים נוספים. הגורמים להתפתחות דלקת בירך עשויים להיות טראומה, פציעות, חבלות, עומס יתר וליקויים מבניים מולדים על רקע גנטי. התסמינים העיקריים של דלקות במפרק הירך הינם כאבים בעת הליכה, עמידה ואף שינה, נוסף על הגבלות תנועתיות וצליעה.

דלקת במפרק האגן: דלקת בפרקי האגן לרוב תופיע במפרקים המחברים את עצם העצה ועצמות הכסל לעמוד השדרה. התסמינים לדלקת במפרק האגן עשויים להיות כאבים בגב תחתון, בשל מיקומם הייחודי של מפרקי האגן. כשליש מהמקרים של כאבי גב תחתון נובעים למעשה מדלקת באגן, ולא בחוליות עמוד השדרה. נוסף על הכאבים, תסמינים נוספים לדלקות במפרק האגן עשויים להיות נפיחות נוקשות באזור האגן, הגב התחתון והעכוז, בייחוד בשעות הבוקר ולאחר שנת הלילה, וכן צליעה והקרנת כאבים לרגליים, לירכיים ולמפשעות.

דלקת במפרק הכתף: דלקות במפרק הכתף שכיחות באוכלוסייה בשיעור של עד 20%. דלקת במפרק הכתף עשויה לנבוע ממחלות פרקים או פגיעות אחרות, כאשר התסמינים לרוב יכללו כאבים בכתפיים, חום מקומי, אודם ונפיחות וכן פגיעה תפקודית. דלקת בכתף עשויה להקרין כאב לכיוון הצוואר ובית החזה, ולהביא להגבלת תנועתית בדרגות שונות.

דלקת במפרק כף רגל: דלקת במפרק כף הרגל עשויה להתפתח מגורמים שונים, דוגמת נקעים, שברים, טראומות ומחלות מפרקים שונות. דלקת בכף הרגל פוגעת בבסיס הגוף, ועשויה להביא ליציבה בלתי תקינה בעלת פוטנציאל נזק לשאר חלקי הגוף. דלקות פרקים בכף הרגל נפוצות בשל העומס הרב המופעל באופן תמידי על כפות הרגליים, הנושאות בנטל משקל הגוף.

דלקת פרקים בידיים: דלקת פרקים ביד עשויה לפגוע במגוון איברים ומבנים אנטומיים באזור. מחלות פרקים שונות עשויות להביא לדלקת במפרק כף היד, דלקת במפרק הזרוע ואף לדלקת במפרקי האצבעות. קיימות עשרות מחלות מפרקים אשר פוגעות במפרקי הידיים, ומביאות לכאבים ודלקות קשות. בשל מיקומה, דלקת במפרקי הידיים מביאה להגבלה משמעותית ביכולת התנועה והתפקוד היומיומי.

טיפולים אלטרנטיביים לדלקות במפרקים

במקרים מסוימים ניתן להיעזר בטיפול אלטרנטיבי לדלקות במפרקים, אם זה במקביל לטיפול הקונבנציונלי או במקומו (במקרים קלים בלבד ובהתייעצות עם רופא בלבד). ניתן לבצע טיפול ביתי בדלקות במפרקים, הכולל ביצוע פעילות גופנית מתאימה באופן סדיר וקבוע לחיזוק שרירי ומפרקי הגוף, הורדה במשקל הגוף לצורך הפחתת העומס על המפרקים, וכן ביצוע אמבטיות וקומפרסים קרים וחמים להקלה על דלקות וכאבים.

הרפואה הסינית מציעה שימוש בצמחי מרפא, טווינה ודיקור סיני לטיפול בדלקות במפרקים. הדיקור נעשה באמצעות החדרת מחטים זעירות לערוצים אנרגטיים המכונים "מרידיאנים", וזאת לצורך תיעול אנרגטי ואיזון הגוף. מטרת הרפואה הסינית להקל על הגוף לבצע את תהליכי השיקום והריפוי. הנטורופתיה מציעה שימוש בתוספי תזונה, צמחי מרפא (דוגמת אקליפטוס, ג'ינג'ר, אלוורה ותה ירוק) ותרופות נטורופתיות מרכיבים צמחיים וטבעיים בלבד הכוללים רכיבים מפחיתי דלקות ומשככי כאב.

ניתן לבצע טיפול בתנועה לצורך הקלה על תסמיני הדלקות במפרקים והגדלת טווח תנועת המפרקים הפגועים. הידרותרפיה הינה שיטה המתבססת על שימוש במים לצורך טיפול תנועתי. הטיפול ההידרותרפי בדלקות פרקים נעשה באמצעות ביצוע תרגילים ייעודים בבריכת מים חמים ובהדרכה צמודה של מטפל פיזיותרפיסט. התנועה במים מאפשרת תמיכה במשקל הגוף, לצורך הקלה בכאבים ושיפור תפקוד המפרקים. בנוסף, טמפרטורת המים מסייעות להרגעת השרירים והקלה על כאבים. התנועה במים מאפשרת התנגדות אשר תורמת לחיזוק כוח השרירים והמפרקים.

טיפול תנועתי יעיל נוסף לדלקות במפרקים הינו תרגול יוגה. מדובר בשיטה המסייעת לחיזוק שרירי הגוף, שיפור גמישות המפרקים, תמיכה בתהליך הנשימה ואיזון גוף ונפש. יוגה טיפולית מסייעת להקלה על כאבי פרקים, תוך איזון פיזי, מנטלי ופסיכולוגי. יש לבצע טיפול בדלקות מפרקים באמצעות יוגה בעזרת מורה מוסמך בלבד.