טיפול בכאבי כתפיים חזקים הכוללים כתף קדמית, כתף אחורית וכתף אמצעית, גורמים, תרגילים להפגת הכאב והטיפולים המומלצים בחסות חברת המקור לרפואת כאב
כאבים בגיד אכילס תוך פעילות או בזמן מנוחה בשעות הבוקר או בלילה. שיטות טיפול כאב חזק באזור גיד אכילס. כיצד מרגיש הכאב בגיד אכילס וכיצד ניתן למנוע את הכאב
אבחון וטיפול בכאבי כפות רגליים חזקים - התאמת טיפול יעיל לכאב חזק באזור כף רגל שמאל או ימין. טיפולים אלטרנטיביים משלמימים וקונבנציונאליים קיימים בכפות הרגליים
מרגישים כאבים חזקים בקרסולים או קרסול של רגל שמאל או רגל ימין? סיבות, תרגילים ושיטות טיפול יעילים בכאבי קרסוליים
עיסוי רפואי יכול לתת מענה מעולה לכאבי מפרקים. טיפול העיסוי יכול לתת מענה גם לאנשים שמשוכנעים כי רק תרופות יוכלו להעביר את הכאב ולכן יש לבחון את הכאב ואת הטיפול.
סיבות, תסמינים וטיפולים מצליחים בפריצת דיסק להעלמת כאב חד, תרגילים מומלצים לחיזוק שרירי הגב סביב האזור. על פריצת דיסק בהריון וטיפולים מומלצים דרך מרפאות כאב
כאבים אורתופדיים – שכיחות באוכלוסיה ומה עושים כדי לפתור אותם. כל אחד יודע כי כאבים אורתופדיים משפיעים על חיי היום יום, אך כדי לטפל בהם חשוב לעשות אבחון מקיף ולבחור את שיטת הטיפול היעילה ביותר לכל אחד ולכל כאב.
טיפול בכאבים עם גלי רדיו וגלי הלם - טיפולים גלי רדיו וגלי הלם יעילים בכאבים בראש ובפנים, כאבי גב עליון, כאבי גם תחתון, כאבים באזור האגן ואף כאבי צוואר. זו טכנולוגיה בטוחה וכמעט אין בה סיבוכים.
כאבים בכתף יכולים להופיע בצד אחד של הגוף או בשני הצדדים והם יכולים להיות תוצאה של תנועה לא נכונה או של חוסר תנועה. הכאבים מחייבים טיפול בשל הפגיעה בשגרה
חשים כאבים חזקים בברך ימין? סיבות, תרגילים יעילים ושיטות טיפול יעילים נגד כאב חזק באזור ברך ימין
כאבים חזקים בברך שמאל - גורמים ושיטות טיפול מומלצות נגד כאבים חזקים בברך שמאל החל מטיפולים טבעיים עד לניתוח במקרים קיצוניים של כאבי ברכיים עזים במיוחד

כאבי פרקים

כאבי פרקים חזקים הינם תופעה שכיחה ונפוצה, המביאה למגבלות תנועתיות ותפקודיות ולפגיעה באיכות החיים. גורמי הסיכון לכאבי פרקים רבים ומגוונים, וכוללים בין היתר מחלות פרקים, עיוותים אנטומיים, ליקויים מבניים, פציעות וניוון. אמנם כאבי פרקים עשויים לפגוע באנשים מכל הגילאים, אך השכיחות לסבול מכאבי מפרקים נוטה לעלות ככל שמתבגרים. שיעור הילדים הסובלים מכאבים בפרקים עומד על כ-5%, כ-30% בקרב האוכלוסייה הבוגרת ולמעלה מ-80% אצל מבוגרים וקשישים. למעשה, מרבית בני האדם סובלים או יסבלו בשלב מסוים בחייהם מכאבי פרקים בדרגות חומרה שונות. פרקים הנושאים את משקל הגוף נוטים לפתח יותר דלקות וכאבים, בשל העומס והלחץ הרב המופעל עליהם.

כאב במפרקים

כאבי גב מקרינים לאברים אחרים
כאב גב מקרין
כאבים בגב תחתון
הקרנה לגב תחתון
כאבים בגב עליון
הקרנה לגב עליון
כאבי גב מקרינים לרגליים
גב מקרין לרגל
כאב שמקורו בגב שמקרין לברכיים
גב מקרין לברכיים
כאבי גב מקרינים לצוואר
גב מקרין לצוואר

מהם הגורמים לכאבי פרקים?

קיים מגוון רחב של גורמים לכאב פרקים. גורמי הסיכון לכאב בפרקים כוללים מחלות פרקים, נטייה גנטית תורשתית, תחומי עיסוק וספורט הכרוכים בעומס יתר מתמשך על פרקי הגוף, פגמים וליקויים מבניים, עודף משקל וטראומות כתוצאה מפציעות ספורט, תאונות וניתוחים. בספרות הרפואית ידועות למעלה מ-100 מחלות פרקים אשר עשויות להביא לכאבי פרקים חמורים, המופיעות על רקע ניווני, שיגרוני (ראומטי), דלקתי וזיהומי.

אבחון וסימנים לכאבי פרקים?

כאבי פרקים מהווים תסמין למגוון רחב של מחלות, פגיעות ובעיות רפואיות. מיקום דרגת הכאב בפרקים תלויים באופי, סוג וחומרת הבעיה האחראית להופעתם. במקרים רבים, לכאבי הפרקים יתלוו תסמינים נוספים, דוגמת אודם, חום מקומי, נפיחות ונוקשות של המפרק הפגוע. נוסף על כאבי הפרקים החריפים, מחלות פרקים מסוימות עשויות להביא לתסמינים מערכתיים נוספים דוגמת חום סיסטמי, אובדן משקל מהיר, לא צפוי ובלתי מוסבר ומצב רוח ירוד.

כאבי פרקים במחלות

קיים קשר הדוק בין מחלות שונות לבין כאבי פרקים. מחלות מערכתיות אוטואימוניות דוגמת זאבת אדמנתית מערכתית (Systemic lupus erythematosus), קווסאקי (Kawasaki disease) וסקלרוזיס מערכתי (Systemic sclerosis) מביאות בין היתר לתסמיני כאב בפרקים ברמות חומרה שונות. מחלות מטבוליות כמו רככת (Rickets) ותת פעילות בלוטת התריס (Hypothyroidism) תורמות גם הן להופעת כאבים במפרקי הגוף.

מחלות מעי דלקתיות דוגמת קרוהן (Crohn's disease) וקוליטיס (Ulcerativ colitis) מביאות במקרים רבים לדלקות פרקים אנטרופטית (Enteropathic arthritis)  וכאבי פרקים נודדים, הנמשכים כמספר שבועות בלבד. לעומת זאת, מחלות מעי זיהומיות עשויות להביא לדלקות פרקים כרוניות הגורמות לכאבי פרקים עקביים. מטופלים הסובלים מקרוהן וקוליטיס נוטים לסבול מכאב פרקים נודד בשיעור של בין 10% ל-20%. לעיתים דלקת הפרקים הנודדת יופיע כתסמין מקדים למחלה עצמה. מחלת פרקים נודדת, הנפוצה בקרב חולי מחלות מעי דלקתיות, מוגדרת כדלקת פרקים אשר עוברת ממפרק אחד למשנהו, ולרוב אינה כרוכה בנזקים תמידיים וקבועים למפרקים.

כאבי הפרקים כתוצאה ממחלת קרוהן וקוליטיס יופיעו לרוב באיזור הגב, האגן והמפרקים הפריפריים להם, מפרקי הברכיים, מפרק כפות הרגליים ומפרק הקרסול. הכאבים עשויים להיות מלווים בנוקשות, נפיחות, אודם וחום מקומי בפרקי הגוף הפגועים. קיימת סברה לפיה פטריית הקנדידה עשויה לגרום להתפרצות מחלת הפיברומיאלגיה, המביאה לכאבי פרקים, שרירים ועצמות כרוניים מתמשכים וחזקים. עם זאת, טענה זו בדבר הקשר שבין קנדידה לפיברומיאלגיה טרם הוכח בוודאות במחקר הרפואי.

כאבי פרקים פסיכוסומטיים

בעוד בעבר הקשר בין גוף ונפש הוכר אך ורק במסגרת הרפואה המשלימה והאלטרנטיבית, כיום גם הרפואה קונבנציונלית המודרנית מכירה בהשפעה ההדדית של נפש האדם על גופו. כאבי פרקים פסיכוסומטיים מהווים דוגמא לכך. הרפואה המערבית גורסת כי קיימים מצבים פיזיולוגיים, המושפעים ונגרמים ישירות ממצבו הרגשי, הנפשי והמנטלי של המטופל. כאבי פרקים פסיכוסומאטיים מוגדרים כסימפטום אשר לא ניתן להסביר באמצעות גורם פיזי כלשהו. המטופל חווה תחושת כאב בפרקים, אך לא יימצא להם זכר בבדיקות הרפואיות. מדובר בכאב ממשי ואמיתי ממקור פסיכולוגי ולא פיזיולוגי.ההסבר למקור כאבים פסיכוסומאטיים בפרקים הינו טראומה, סטרס או מצוקה נפשית, המביאים לביטוי גופני של הסבל בדמות כאבים בפרקים.

כאבי פרקים בהריון ולאחר לידה

כאבי פרקים נפוצים בקרב נשים בהריון ולאחר לידה. כאבי פרקים וכאבי גב בהריון נובעים מהלחץ המוגבר ועומס היתר המוטלים על מפרקי גוף האישה, כתוצאה משינויים פיזיולוגיים דוגמת עליה במשקל (עקב אכילה מוגברת ונשיאת העובר), החלשות שרירי הבטן, שינוי היציבה ושינויים הורמונרליים שונים. כאבי פרקים אחרי לידה עשויים להיוותר עוד מתקופת ההיריון ולהתקבע בהיעדר טיפול מתאים. עם זאת, כאבי פרקים לאחר לידה עשויים להופיע או להחמיר כתוצאה ממטלות ופעולות פיזיות שונות הכרוכות בגידול התינוק, דוגמת נשיאתו והרמתו על הידיים.

כאבי פרקים אצל ילדים

כאבי פרקים בקרב ילדים שכיחים בשיעור של כ-5% מאוכלוסייתם. דלקת מפרקים של גיל הילדות מהווה שם כולל לקבוצת מחלות המתבטאות בדלקות פרקים מתמשכות בקרב ילדים. המחלה מתרחשת בקרב ילדים מתחת לגיל 16, הסובלים מתסמינים אופייניים לדלקת פרקים: כאב, נפיחות, אדמומיות, הגבלת טווח תנועת המפרק, רגישות וחום מקומי. כאבי פרקים אצל ילדים עשויים להתפתח ממגוון רחב של גורמים כמו מחלות פרקים מסוגים שונים, פגיעות מכניות או ליקויים מבניים מולדים.

כאבי פרקים בקור

על פי מחקרים, שינויי מזג אוויר עשויים להשפיע על כאבי פרקים. הממצאים מראים כי קיים קשר ישיר בין טמפרטורות נמוכות לבין דלקות, כאבים ובעיות במערכת השלד והשרירים. עדויות מסוימות מראות על קשר ישיר בין כאבי פרקים וקור. כאבי פרקים בחורף עשויים להחריף בשל השפעת תופעות כמו ירידת טמפרטורות, ירידת משקעים וירידת הלחץ הברומטרי. כאבי פרקים בקור עשויים להחריף ולהחמיר, בעיקר כאשר מדובר בכאבים בפרקי הגב התחתון, הירכיים, הכתפיים והצוואר. התופעות החורפיות מביאות להתרחבות של עצמות ופרקי הגוף, באופן המשפיע לרעה על בעיות פרקים ומצבים ראומטיים שונים.

כאבי פרקים בידיים

כאבי פרקים בידיים מהווים תופעה שכיחה, העשויה לנבוע ממספר גורמים, כאשר המשותף להם הוא עומס יתר ולחץ מוגבר כל מפרקי הידיים. הגורמים לכאבי פרקים בכף היד, כאבי פרקים בצבעות הידיים וכאבי פרקים בזרוע עשויים להיות מחלות פרקים מסוגים שונים, פגיעות מכאניות וטראומה עקב חבלה, פציעה או תאונה. הידיים עשויות מבנים רב מפרקיים רבים, המקנים יכולת תנועה ושליטה מדויקת, מעודנת ומורכבת לצורך ביצוע מגוון תנועות ופעולות. באופן טבעי, נעשה שימוש רב בפרקי הידיים, מה שמביא לעיתים לבעיות, מחלות וכאבי פרקים בידיים. דלקות פרקים ניווניות או שגרוניות עשויות להתבטא בכאבים חזקים בפרקי הידיים ובאצבעות.

טיפולים אלטרנטיביים בכאבי פרקים

לצד הטיפולים הקונבנציונליים בכאבי פרקים, הרפואה המשלימה והטבעית מציעה מגוון טיפולים אלטרנטיביים בכאבי פרקים. מטרת הטיפול האלטרנטיבי בכאבי פרקים לסייע הן להקלה סימפטומטית על כאבים, דלקות ונפיחות בפרקים, והן לשיפור יכולת ההחלמה של הגוף מהבעיה עצמה. טיפול אלטרנטיבי לכאבי פרקים רואה באדם יחידה הוליסטית שלמה, המורכבת מגוף ונפש.

הרפואה הסינית עושה שימוש בטווינה, צמחי מרפא ודיקור סיני, לצורך איזון ותיעול אנרגיית הגוף (הצ'י) והקלה על פעילות הריפוי העצמי של הגוף. הדיקור הסיני לטיפול בכאבי פרקים נעשה באמצעות החדרת מחטים דקות וזעירות בנקודות ספציפיות בגוף. הנטורופתיה עושה שימוש בשינוי תזונתי הכולל תוספי תזונה, צמחי מרפא ותרופות נטורופתיות מחומרים טבעיים בלבד, לצורך הקלה על כאבי פרקים. גם תרופות סבתא ביתיות עושות שימוש במרכיבים טבעיים כמו חומץ תפוחים, ג'ינג'ר, שמן חרדל וכורכום, המכילים חומרים אנטי דלקתיים, מרגיעים ומשככי כאבים.

טיפולים קונבנציונליים בכאבי פרקים

הטיפול הקונבנציונלי בכאבי פרקים חזקים משלב טיפול תנועתי, תרופתי, ובמקרים חמורים וחריפים במיוחד גם כירורגי-ניתוחי. הטיפול התרופתי לרוב מבוסס על הקלה סימפטומטית באמצעות משחות וכדורים משככי כאבים ומפחיתי דלקת. ניתן להשתמש במשככי כאב ללא מרשם רופא דוגמת אופטלגין ואקמול, או במשככי כאבים חזקים יותר המצריכים מרשם, דוגמת קודאין. לעיתים יש צורך במתן תרופות אנטיביוטיות וסטרואידיות, במקרים של דלקות פרקים על רקע זיהומי ואוטואימוני.

במקביל לטיפול התרופתי, לרוב נהוג להיעזר גם בטיפולים פיזיותרפיים, הכוללים הכוונה לתרגילי בית לחיזוק השרירים והמפרקים, וכן טיפולים בלייזר רך, גלי הלם או אולטרה סאונד. ניתן להיעזר ביוגה טיפולית, הידרותרפיה (טיפול במים) ועוד שיטות טיפול בתנועה להקלה על ההתמודדות עם מחלות פרקים. במקרים בהם נגרם נזק בלתי הפיך למפרקים, באופן המגביל את יכולת התנועה והתפקוד של המטופל, יש צורך בהתערבות כירורגית פולשנית כמו ניתוח להחלפת מפרק. עם זאת, ניתוח פרקים מתבצע כמוצא אחרון בלבד לאחר מיצוי שאר האופציות הטיפוליות.