כאבי טחורים ופיסורה

טחורים הינם צבירים בולטים הנוצרים עקב התרחבות כלי הדם הטחוריים שבאזור פי הטבעת והתעלה האנאלית. פיסורה אנאלית (Anal fissure) משמעה סדק בדופן תעלת פי הטבעת. טחורים חיצוניים מתבטאים כבליטות כואבות מסביב לפי הטבעת, ואילו טחורים פנימיים נוצרים בחלקו התחתון של הרקטום ועשויים להישאר שם או לצנוח מחוץ לפי הטבעת. תסמיני הטחורים והפיסורה דומים וכוללים דימום, צריבה, גרד וכאב.

מהן הדרכים הרפואיות לטיפול בכאבי טחורים ופיסורה?

קיימות מספר שיטות טיפול קונבנציונליות בטחורים ופיסורה, הלקוחות מהרפואה המערבית המודרנית. הטיפול המתאים נקבע לפי סוג ודרגת קרע הפיסורה או הטחור, וכן מאפייניו האישיים ומצבו הבריאותי של המטופל.

טיפול בטחורים בלייזר

טיפול בטחורים בלייזר יעיל במקרים של טחורים בדרגה שנייה ושלישית, ואינו מומלץ לטחורים חמורים בדרגה רביעית. במהלך טיפול לייזר בטחורים, מבצעים צריבה והסרה של ורידי הטחור בעזרת קרני לייזר רפואי. טיפולי לייזר נגד טחורים מתבצעים בחדר ניתוח, כרוכים בהרדמה מקומית קצרה ונמשכים כשעה. הטיפול אינו מצריך אשפוז, ותקופת ההחלמה אורכת שבוע עד עשרה ימים. תופעות הלוואי כוללות כאבים, דימומים ופגיעה אנטומית, אך לרוב מדובר בתופעות חולפות וקלות בלבד.

טיפול בפיסורה בלייזר

טיפול לייזר בפיסורה מתבצע על-ידי הקרנת קרני לייזר רפואי על הסדק והאזור שסביבו, על-מנת לעודד ולהאיץ צמיחת רקמות לצורך סגירת החתך וריפוי הפצעים. מדובר בפרוצדורה קצרה האורכת 10-15 דקות, מתבצעת תחת הרבה חלקית או מלאה ואיננה כרוכה באשפוז. תופעות הלוואי העיקריות הן כאבים ופגיעה בשליטה על הסוגרים, אם כי אחוזי ההצלחה של ההליך גבוהים.

טיפול בפיסורה בבוטוקס

שימוש בזריקות בוטוקס לטיפול בפיסורה נחשב להליך חדשני ויעיל, המתבסס על החדרת הרעלן העוצמתי בוטוליניום לאזור הסדוק בפי הטבעת. טיפול בוטוקס לפיסורה גורם להגברת זרימת הדם באזור, לצורך האצת הריפוי וההחלמה. טיפול בפיסורה בזריקות בוטוקס יעיל לתקופה של עד שלושה חודשים, במהלכם מתרחש הריפוי. תופעות הלוואי כוללות חולשה בשרירי פי הטבעת, אובדן שליטה חלקי או מלא על הסוגרים ושטפי דם. התופעות לרוב זמניות וחולפות כעבור זמן מה.

ניתוח לטיפול בפיסורה

במקרים של פיסורה חמורה, קיצונית וכואבת במיוחד, ניתן לבצע ניתוח להרחבת פי הטבעת, במהלכו מבצעים חיתוך חלקי של שרירי הסוגר האנאלי. ניתוח פיסורה מבוצע בהרדמה מלאה או מקומית, ומחזיק בשיעורי הצלחה גבוהים במיוחד של עד 95%. החלמה וריפוי מוחלט צפויים להתרחש כעבור שלושה שבועות מיום הניתוח.

ניתוח להסרת טחורים

ניתוח לכריתת טחורים יעיל לטחורים מדממים, קשים וחמורים בדרגה שלישית ורביעית. ניתוח נגד טחורים לרוב נעשה בטחורים חיצוניים, אך גם במקרים חריגים של טחורים פנימיים. הפרוצדורה מתבצעת בבית חולים או במרפאה על-ידי כירורג, תחת הרדמה מקומית או מלאה. ניתוח טחורים אורך כשעה, ובמהלכו מבוצעים חתכים זעירים ברקמת הטחורים, לאחריהם ורידי הטחורים נקשרים לצורך עצירת אספקת הדם אליהם. בשלב הבא, מבוצעת הסרה כירורגית של הטחורים באמצעות צורב רפואי או סכין מנתחים.

בתום הניתוח להסרת טחורים, האזור המטופל נתפר ונחבש, והמטופל משוחרר לביתו או נשאר לאשפוז קצר, בהתאם לצורך הרפואי. תקופת ההחלמה נמשכת כשבועיים-שלושה. ההליך יעיל ואפקטיבי, בעל אחוזי הצלחה גבוהים ושיעור סיבוכים נמוך. תופעות הלוואי כוללות כאבים, דימומים, שטפי דם, אובדן שליטה חלקי או מלא על הסוגרים, זיהומים, דלקות, פיסטולות, ובמקרים נדירים וחמורים גם צניחת רקטום והיצרות התעלה האנאלית. לרוב תופעות הלוואי חולפות עד תום תקופת ההחלמה.

ניתוח לקשירת טחורים

ניתוח לקשירת טחורים נעשה בבתי חולים, במרפאות או במרכזי רפואה פרטית על-ידי כירורג. הטיפול אורך 10-15 דקות, ומצריך חוקן כשלב מקדים. במהלך הטיפול, מחדירים אנדוסקופ לפי הטבעת לאורך התעלה האנאלית העליונה, לצורך הלבשת גומייה ייחודית על בסיס הטחור הפנימי. הגומייה חוסמת את ורידי הטחור ומונעת אספקת דם אליו. לאחר מספר ימים הטחור צפוי להתייבש ולנשור. ההליך כרוך בטשטוש והרדמה מקומית בלבד, ואינו מצריך אשפוז. תופעות הלוואי האפשריות כוללות זיהומים, דלקות, חום, כאבים וקושי ביציאות.

לסיכום, טחורים ופיסורה מהווים תופעות בריאותיות קשות, הגורמות לסבל, כאב וחוסר נוחות רבה עבור הסובלים מהן. עולם הרפואה פיתח מגוון רחב של שיטות קונבנציונליות לטיפול בכאבי טחורים ופיסורה, הכוללות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות דוגמת לייזר וטכניקות כירורגיות שונות, ומתאימות בעיקר עבור מקרים חמורים וחריפים במיוחד של טחורים ופיסורה.