העלמת נימים ודליות ברגליים ובפנים

דליות נוצרות בשל התרחבות ורידים שטחיים באזור הרגליים, ומתבטאות כוורידים בולטים, מפותלים וכהים. כלי דם בולטים מופיעים עקב פעילות בלתי-תקינה של שסתומי הורידים, המיועדים לאפשר את זרימת הדם מהרגליים מעלה לכיוון הלב ושאר חלקי הגוף. דליות עשויות לגרום לתסמינים כמו תחושת עקצוץ, צריבה וכאב, נפיחות מקומית, היווצרות כיבים ופצעים וליקויים עוריים.

השיטות המומלצות להסרת נימים בולטים

מהן הדרכים הרפואיות לטיפול בדליות?

נוסף על היותן מפגע אסתטי, דליות בולטות ברגליים עשויות להוות גם בעיה בריאותית הכוללת סימפטומים דוגמת כאבים, דלקות ובצקות. הרפואה המערבית המודרנית מציעה מספר שיטות טיפול קונבנציונליות בכאבי דליות.

לייזר לטיפול בנימים

קיימים שני סוגי טיפולי לייזר להעלמת דליות – נימים בולטים ברגליים. הסוג הראשון מתאים לטיפול באזור שבין המפשעות לברכיים, ובמהלכו מחדירים לאורך הוורידים המורחבים צנתר בעל סיב המקרין קרינת לייזר. אנרגיית הלייזר מביאה לכיווץ, חסימת ואיטום הוורידים. הטיפול אורך עד שעה, ובסיומו נעשית חבישה והפציינט נדרש ללכת מספר דקות. הסוג השני של טיפול בדליות בלייזר מיועד עבור ורידים שטחיים וקטנים, וכולל הקרנה חיצונית בלבד. הטיפול נמשך כ- 10-15 דקות, ולעיתים מצריך טיפולים עוקבים אחת לחודש-חודשיים.

טיפול בדליות באמצעות לייזר נחשב לקצר, יעיל ובטוח יחסית, ואיננו כרוך בתקופת החלמה העולה על יומיים. תופעות הלוואי עשויות להיות פגיעה עצבית, כאבים, פגיעת חום ואובדן תחושה, אם כי לרוב מדובר בתופעות קלות, מקומיות וחולפות. פקקת ורידים מהווה סיבוך אפשרי אך נדיר.

גלי רדיו לטיפול בדליות

טיפול בנימים בעזרת גלי רדיו מתאים לורידים בולטים באזור המפשעות ועד הברכיים. טיפול בדליות בגלי רדיו נעשה בהרדמה מקומית, לאחריה מתבצע חתך קטן שדרכו מחרידים צנתר לאורך כלי הדם המורחבים. הצנתר פולט גלי רדיו, המחממים את דופן הוריד וגורמים לסתימתו. בתום הטיפול, מתבצעת חבישה, והמטופל מתבקש לבצע הליכה קצרה. הטיפול בגלי רדיו נגד דליות נמשך עד שעה, וכרוך בתקופת ההחלמה קצרה של יום-יומיים. תופעות הלוואי האפשריות מינוריות יחסית וזהות לאלו הקיימות בטיפול נגד כאבי דליות בלייזר.

סקלרותרפיה לטיפול בדליות

סקלרותרפיה, או הטרשה ורידית, נעשית באמצעות החדרת מחטים דקיקות לוורידים המורחבים, דרכן מזריקים תמיסה מלחית מוקצפת לצורך אטימתם. לאחר הטיפול בסקלרותרפיה נגד דליות, האזור המטופל נחבש למשך שבוע עד שלושה שבועות. הטיפול בדליות באמצעות הטרשה ורידית אורך כרבע שעה ומצריך בממוצע שלושה ארבעה במרווח של מספר שבועות.

טיפול בדליות בסקלרותרפיה מתבצע במרפאות, ואינו כרוך בהרדמה, אשפוז או תקופת החלמה. הטרשה ורידית לטיפול בדליות נחשבת ליעילה ואפקטיבית, בעלת סיכויי הצלחה גבוהים, אם כי לעיתים יש צורך לחזור על הטיפול. תופעות הלוואי כוללות בצקות, אודם, נפיחות ורגישות מקומית, כאבים, דלקות וכתמי עור. לרוב מדובר בתופעות קלות, החולפות כעבור מספר שבועות או חודשים. סיבוך חמור אך נדיר הינו היווצרות תרומבוזה (פקקת ורידים), או חסימת עורקים.

ניתוח לטיפול בנימים

ניתוח נגד דליות נעשה על ידי הוצאת הוורידים הבולטים מהגוף. ניתוח כירורגי לטיפול בדליות מתבצע בהרדמה מקומית, אזורית או כללית. הפרוצדורה מתבצעת על ידי חיתוכים זעירים באזור כלי הדם הבולטים, ושליפתם החוצה באמצעים כירורגיים ייחודיים. לעיתים יש צורך בתפרים. לאחר ההליך המטופל נחשב ומתבקש לבצע הליכה קצרה בת 10-15 דקות, לאחריה משוחרר לביתו. ומתאימה עבור פציינטים צעירים ומבוגרים כאחד, בהתאם למצבם הרפואי.

ניתוח להוצאת ורידים אורך לרוב שעה עד שעה וחצי, וכרוך בתקופת החלמה של שבוע עד חודש וחצי, במהלכה יש ליטול משככי כאבים, נוגדי דלקת ולהקפיד על חבישה אלסטית. קיים תופעות הלוואי האפשריות הן היווצרות צלקות, פיגמנטציה, כאבים, דלקות, בצקות, פגיעות עצביות, זיהומים, דימומים וסיבוכים נדירים אך אפשריים דוגמת פקקת ורידים. ניתוח להסרת ורידים בולטים נחשב לשיטה הרפואית היעילה ביותר לטיפול בדליות ברגליים לטווח ארוך, אם כי קיים סיכוי של 20%-30% לסבול מהישנות הבעיה עבור 5-10 שנים מיום הניתוח.

לסיכום, עולם הרפואה המודרני מציעה מגוון דרכים רפואיות לטיפול בכאבי דליות. ניתן לטפל בוורידים בולטים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות כמו לייזר או גלי רדיו, או באמצעים כירורגיים ניתוחיים. אופן וסוג הטיפול מותאם עבור כל מטופל באופן פרטני לאחר אבחון על ידי רופא מוסמך ומקצועי.