כאבי גב בהריון

כאבי גב בהריון מופיעים בעיקר בשלבים מתקדמים של ההריון. הם נובעים משינויים הורמונליים, ביו מכניים ועוד. המקור לרפואת כאב מעמיד לרשותך מידע רב, מועיל ומהימן בכל הקשור לכאבים בכלל ונושא כאבי גב בהריון בפרט. אנו מאמינים באמת ובתמים שידע הוא מחצית הדרך לפתרון. והמחצית השנייה שלה – מציאת מומחים מהימנים שיסייעו בתרון הבעייה.

כאב גב במהלך ההריון

כאבי גב בהריון עשויים להתבטא בצורה שונה אצל נשים שונות. ישנם כאבים שעוטפים את הגב התחתון והמותניים. ההרגשה בזמן הכאבים הללו היא של "חיבוק", של השתלטות הכאב על האזור כולו.

כאבי גב מקרינים לאברים אחרים
כאב גב מקרין
כאבים בגב תחתון
הקרנה לגב תחתון
כאבים בגב עליון
הקרנה לגב עליון
כאבי גב מקרינים לרגליים
גב מקרין לרגל
כאב שמקורו בגב שמקרין לברכיים
גב מקרין לברכיים
כאבי גב מקרינים לצוואר
גב מקרין לצוואר

כאב נוסף שמאפיין את ההריון הוא כאב נקודתי וחד. בטרימסר השלישי הכאב יכול להיות תוצאה של שינוי תנוחת העובר ולחץ על החוליות (בעיקר באזור הגב התחתון). כאבי גב בהריון עלולים לשלוח גם כאב מקרין לרגליים.

גורמים לכאבי גב בהריון

על פי הסטטיסטיקות, כ-70% מהנשים יסבלו מכאבי גב בזמן הריון ולאחר לידה. כאבי גב עליון, תחתון וצווארי שכיחים בעיקר מהחודש השלישי להריון ואילך, אך עשויים להופיע גם בשלבים מוקדמים יותר. כאב בעמוד השדרה התחתון הינו סוג כאב הגב הנפוץ ביותר בקרב נשים בהריון ולאחר לידה. הגורמים לכאבי גב במהלך הריון ולאחר לידה הם בעיקר שינויים פיזיולוגיים, מכאניים והורמונליים הקורים בגוף באישה בתקופות אלו.

כאבי גב בהריון יכולים להופיע בכל שלב במהלך ההריון. הסיבות להופעתם של כאבים מהסוג הזה עשויות להיות שינויים הורמונליים, שינויים ביו מכניים או עלייה במשקל באזור הבטן. העלייה במשקל כאמור גורמת לאזור הבטן למשוך את הגב קדימה. תנוחת הגב הופכת לבלתי סבירה, מה שעלול להביא לכדי כאבים בגב. השינויים שעובר הגוף במהלך ההריון הם גדולים ונגרמים בתקופה קצרה. זאת הסיבה לכך שגם נשים שלא חשו כל כאב או מיחושים לפני ההריון עלולות לסבול כאבי גב בהריון.

לחץ ביו-מכני מוגבר על עמוד השדרה: אחת מהסיבות לכאבי גב בזמן הריון הינו לחץ ביו-מכני מוגבר על עמוד השדרה כתוצאה משינויים פיזיולוגיים. במהלך תקופת ההיריון, גוף האישה צובר משקל עודף כתוצאה מאכילה מוגברת, התנפחות השדיים, התרחבות הרחם ונשיאת העובר. כתוצאה מכך, חלה תזוזה במרכז הכובד של הגוף קדימה. בשל כך, שרירי הבטן נחלשים ועשויים שלא לספק תמיכה הולמת לעמוד השדרה, באופן שגורם לקיעור עמוד השדרה. תהליכים פיזיולוגיים אלו מביאים ללחץ מוגבר ועומס יתר מצטבר על חוליות עמוד השדרה והרקמות השונות המסייעות לתמיכתו, דוגמת השרירים, הרצועות, המפרקים, הסחוסים והחוליות. לחצים ביו-מכאניים אלו מגביר את הבלאי ועשוי לגרום לדלקות וכאב גב עוצמתי בהריון.

שינוי הורמונלי: שינויים הורמונאליים מהווים סיבה נוספת לכאבים בגב בזמן הריון. במהלך תקופת ההיריון, מתרחשת הפרשה מוגברת של הורמונים המביאים לריכוך והרפיית רקמות שונות בגב, לצורך הכנת הגוף ללידה. השפעה הורמונלית זו חושפת את עמוד השדרה של האישה לפציעות ופגיעות בשל סיגול יציבה בלתי תקינה ומאוזנת.

הריונות העבר: גורמי סיכון נוספים לכאבים בגב במהלך ההיריון ולאחריו קשורות למספר ההריונות בעבר, גיל היולדת (כאשר לידה בגיל צעיר מלווה לרוב בכאב רב מלידה בגיל מבוגר), היסטוריה רפואית (הכוללת כאבי גב בהריונות קודמים), משקל עודף ואף בעיות נפשיות דוגמת דיכאון לאחר לידה.

בקרב נשים בהריון ולאחר לידה נפוץ מנגנון כאב גב תחתון לילי, כאשר כאבי הגב מתגברים כאשר האישה ישנה על הגב. הסיבה הוודאית לקיומם של כאבי גב ליליים בזמן הריון איננו ידוע במלואו. ככל הנראה, מדובר בעומס ועייפות גופנית המצטברים במהלך היום ומביאים להופעת תסמיני כאב בלילה. בנוסף, יתכן ומצב של כאבי גב ליליים בהריון ולאחר לידה נגרמים בשל הפרעה לאספקת הדם התקינה לרקמות הגוף, כתוצאה מלחץ מוגבר על הגוף.

סיבות לכאבי גב אחרי לידה

כאבי גב אחרי לידה עשויים להישאר עוד מתקופת ההיריון או להופיע בנפרד ממנה. לאחר חודשי ההיריון ותהליך הלידה עצמו, נותר עומס היתר והלחץ המוגבר על עמוד השדרה של היולדת, באופן שעשוי לגרום לכאבי גב לאחר לידה. כאבים בגב אחרי לידה נגרמים כתוצאה מביצוע מטלות שונות הקשורות לגידול הילד, דוגמת הנקה בתנוחות לא נוחות, עייפות תמידית כתוצאה משינויים פיזיולוגיים והורמונליים ומחסור בשעות שינה, החתלה, רחצת והרמת התינוק, הרמת והשאת עגלת התינוק ממקום למקום ועוד. פעולות אלו מוסיפות לעומס הנפשי וגופני על האישה, באופן שאינו מאפשר את שיקומה המלאה לאחר תקופת ההיריון והלידה המתישות. כאב בגב לאחר לידה עשוי להופיע בעמוד השדרה בגב התחתון, בגב העליון או בחוליות הצוואר.

בהריון תקין, וכל עוד אין הוראה אחרת מהרופא, יש להמשיך בפעילות גופנית רגילה ומומלץ לבצע תרגילים לשחרור הגב ושמירה עליו. ניענוע האגן לצדדים, בסיבובים ובצורת שמונה, מקלים על כאבי גב בהריון ותורמים גם ללידה תקינה. תרגיל נוסף לשמירה על הגב נעשה בעמידת שש. זאת תוך ביצוע קימור וקיעור של הגב. התרגיל מותח את החוליות, מעניק תחושת שחרור ושומר על הגב.

טיפולים טבעיים לכאבי גב בהריון

תחום הרפואה המשלימה מציע מגוון טיפולים טבעיים בכאבי גב בהריון ולאחר לידה. טיפול טבעי  לכאבי גב בזמן היריון מתאים כטיפול משלים לטיפול רפואי קונבנציונלי, או במקרים מסוימים כתחליף. טיפולים אלטרנטיביים בכאבי גב בזמן הריון מהווים חלופה עבור נשים המעוניינות להימנע מטיפולים רפואיים תרופתיים או פולשניים.

כירופרקטיקה – כירופרקטיקה עשויה לשמש כשיטת טיפול טבעית לכאבי גב חזקים בהריון. מדובר בענף המתמקד באיתור, אבחון ותיקון בעיות תפקודיות, הנובעות מליקויים מבניים ופגיעות בעמוד השדרה. כירופרקטיקה לטיפול בכאבי גם בזמן הריון מתמקדת בהכרת הגוף, בדגש על  יכולת התנועה והביו-מכאניקה. הטיפול הכירופרקטי בכאבי גב במהלך היריון מתבצע על ידי לחיצות עדינות ומניפולציות מבוקרות על חוליות, שרירי ומפרקי עמוד השדרה, כאשר המטרה היא לספק איזון למערכת השלד לצורך הפחתת כאב.

אוסטאופטיה – ניתן להיעזר באוסטאופתיה לטיפול טבעי בכאבי גב לנשים בהריון. מדובר בשיטת טיפול ידנית, המאפשר לווסת תהליכים בגוף, לאזן את מערכת השלד והשרירים, להרחיב את טווח התנועה ולהקל על תפקודים פנימיים. טיפול אוסטאופתי בכאבי גב בהריון נעשה לא רק באזור הכאוב, אלא על עמוד השדרה והגוף כולו כמערכת אחת שלמה. הטיפול האוסטאופתי נעשה באמצעות טכניקות ידניות מדויקות על גוף המטופל, דוגמת הנעה דינאמית של המפרקים, עיסוי רקמות החיבור והשרירים וביצוע מניפולציות עדינות על מערכת השלד. מטרת הטיפול האוסטאופתי לכאבי גב בזמן הריון הינה הקלה, ריפוי ושחרור הגוף מהכאב וההגבלות התנועתיות.

דיקור – ניתן לבצע אך ורק מסוף טרימסר ראשון. בעזרת מחטים משחררים את הלחץ, מזרימים את הדם לאזור הכואב ומעניקים הקלה לגוף ולכאבי הגב. דיקור הוא אחד הטיפולים המומלצים לנשים בהריון ולסובלים מכאבי גב בכלל.  הרפואה הסינית רואה בכאבי גב תוצאה של מחסור כרוני באנרגיית הצ'י בגוף, בעיקר באזור הכליות. הדבר עשוי לנבוע מסיבות מגוונות דוגמת מחלות, קור או חום קיצוני וממושך, אנמיה וסיבות תורשתיות מולדות. טיפול ברפואה סינית לכאבי גב בהריון מתמקד בדיקור סיני, שיאצו וצמחי מרפא, לצורך איזון אנרגטי של הגוף והקלה על כאבים ומיחושים.

הידרותרפיה – תרגול הדומה לפיזיותרפיה ומתבצע במים. המים מקלים על המשקל (אשר התווסף בתקופת ההריון) ומאפשרים לבצע יותר תרגילים, להגדיל את טווח התנועה באזור הכאב ולהקל על הכאב. גם הידרותרפיה הוא טיפול מומלץ. הפחתת העומס על הגוף במים מאפשרת טיפול טוב יותר באזור הכואב והקלה משמעותית של כאבי גב בהריון.

הומאופתיה – אופציה נוספת לטיפול טבעי בכאב בגב בזמן הריון היא הומאופתיה. הטיפול ההומאופתי בכאבי גב בהריון מתבסס על שינוי תזונתי ונטילת תרופות הומיאופתיות העשויות מחומרים טבעיים וצמחיים בלבד. במהלך הטיפול, המטפל מבצע בחינה ותשאול מקיף של המטופל, לצורך התאמת תפריט תזונתי ורקיחות הומאופתיות מתאימות. הטיפול ההומאופתי בטוח לשימוש במהלך תקופת ההיריון, ואינו מסכן או מזיק לעובר ולאם.

שיאצו – תרגול על גבי מזרן עם בגדים בו המטפל לוחץ על נקודות על פי הרפואה הסינית. הטיפול נעים, מרפה, משחרר את כאבי הגב שנוצרו במהלך ההריון ומביא להקלה מידית. טיפול שיאצו אפשר לקבל בנפרד מטיפולים אחרים או בשילוב עם סוגי טיפול שונים אחרים, כגון דיקור, הידרותרפיה וסוגים שונים של עיסוי.

עיסוי החל מהטרימסר השני ניתן לבצע עיסוי המיועד לנשים בהריון. העיסוי מתבצע בשכיבה על הצד או בישיבה על כיסא, הוא מפעיל פחות לחץ על האישה ויוצר שחרור מידי של כאב הגב.

טיפול רפואי כעיקרון, בזמן הריון כדאי להימנע מטיפולים קיצוניים. את אלה ניתן לדחות לתקופה שלאחר הלידה. עם זאת במידה ומופיע כאב גב בהריון שמתבטא בצורה קיצונית ומונע תפקוד ראוי, מומלץ לבחון האם מדובר בפריצת דיסק בהריון. אם כן, יש לבחון עם הרופא כיצד לטפל בה. חשוב לבצע בדיקות תקופתיות ולוודא שאכן מדובר בכאבי גב ולא שום דבר אחר.

דרך טבעית נוספת לטיפול בכאבי גב במהלך תקופת ההיריון הינה הקפדה על פעילות גופנית מתאימה. ניתן להיעזר בשיעורים ייעודיים עבור נשים בהריון בתחומי היוגה, הפילאטיס או הפלדנקרייז. ביצוע התעמלות באופן קבוע בהריון מאפשר לחזק את שרירי הליבה בבטן ובאגן, המספקים תמיכה לעמוד השדרה ומסייעים ליציבה נכונה. תרגילי התעמלות לטיפול בכאבי גב בהריון מאפשרים להפחית את העומס והלחץ המוטלים על חוליות עמוד השדרה.

ההריון יכול להיות תקופה נפלאה. את יכולה להיות בתנועה במהלך ההריון ולעבור טיפולים, כל עוד לא נאמר לך אחרת על ידי הרופא המטפל. חשוב שכל אישה בהריון תטפל בעצמה יותר מאשר בזמנים רגילים. אחרי הלידה את עלולה לגלות שהזמן הפנוי העומד לרשותך הצטמצם במידה ניכרת. ניתן לשער שאז תמצאי את עצמך עסוקה יותר מכפי שיכולת לדמיין.

על מנת להקל עלייך, עומדים לרשותך באתר המקור למרפאות כאב מומחים שישמחו לייעץ לך ולהתאים יחד איתך את הטיפול המתאים ביותר עבורך. כדי להתייעץ עם אחד המומחים של המקור לרפואת כאב, את מוזמנת להשאיר פרטים באתר. מומחה מטעמנו יצור אתך קשר בהקדם האפשרי. המומחה יסייע לך למצוא את הטיפול המתאים לך ביותר, קרוב ככל האפשר למקום מגורייך. זאת הסיבה שאנו ממליצים בחום להשאיר פרטים רבים ככל האפשר. כך נוכל להקל עלייך ולמנוע ממך נסיעות מיותרות. השאירי פרטים כעת באמצעות הטופס המיועד לכך באתר.