מחפשים טיפול בכאב שמצליח להתגבר על כל סוגי הכאבים וגם מבטיח שהם לא יחזרו? לרפואה הסינית מגוון שיטות ובהן דיקור סיני נגד כאבים, טווינא וצמחי מרפא
כאב גב יכול להקרין לרגל שמאל, רגל ימין, לחזה, לזרועות ולבטן. מהן הסיבות לכאבי גב מקרינים? מהם התרגילים המומלצים ושיטות טיפול מצליחות דרך מטפלים מנוסים באזור המגורים שלכם
טיפול בכאבי כתפיים חזקים הכוללים כתף קדמית, כתף אחורית וכתף אמצעית, גורמים, תרגילים להפגת הכאב והטיפולים המומלצים בחסות חברת המקור לרפואת כאב
מהי דלקת פרקים? סמפטומים, גורמים וטיפול בדלקות פרקים ניוונית ושגרונית דרך רפואה משלימה ורפואה קונבנציונאלית
שכיחות כאבי הצוואר עולה על 70% מהאוכלוסייה והם מפריעים ליום יום שלנו. הטיפול בכאבי הצוואר יכול להיות טבעי ולאחר אבחון ניתן לבחור את הטיפול המתאים ביותר לכאב
כאבי פציאליס באזור הפנים והלסת - סיבות נפוצות, אבחון הכאב ושיט טיפול מומלצות דרך רפואה משלימה ורפואה קונבנציונאלית

טיפול בכאבים ברפואה סינית

אחד מכל 4 בני אדם בעולם סבל, סובל או יסבול מכאב כרוני (כאב באותו מקום שנמשך 3 חודשים או יותר). בנוסף סובלים רבים גם מסוגים רבים של כאבים אקוטיים (כאב חד לפרק זמן קצר). הבשורות הטובות הן שלא חובה לסבול – אפשר לטפל בכאב, ובאופן אפקטיבי, כשאל מגוון שיטות הטיפול המערביות מצטרפות גם הדרכים הייחודיות שבהן רפואה סינית מטפלת בכאבים.

באילו מקרים מתאימה רפואה סינית לטיפול בכאבים?

רפואה סינית מקלה על מגוון רחב של כאבים, ובהם כאבי ראש (כולל מיגרנות קשות), כאבי גב כתוצאה מפריצת דיסק או מכל סיבה אחרת, כאבים בעקבות חבלות (טראומות), כאב כתוצאה מדלקת פרקים, כאבים שיצרו פציעות ספורט (ובפרט מרפק טניס, כתף קפואה, דורבן בעקב ועוד), כאבים נוירולוגיים ובעצם ניתן להפחית באמצעות השיטות השונות של הרפואה הסינית רמות כאבים, כרוניים או אקוטיים, בכמעט כל המקרים.

המאפיינים הייחודיים של טיפול בכאב ברפואה סינית

עבור מטפלים בשיטות השונות של רפואה סינית כאב פיזי, ובפרט כשמדובר במצב מתמשך, הוא ביטוי למצוקה עמוקה יותר. בהתאם כל טיפול ברפואה סינית בכאבים מתחיל בבירור יסודי של הסיבות והגורמים להיווצרותו של הכאב – כך שהטיפול הוא באדם ולא בסימפטומים, ובהתאם ניתן להפחית משמעותית רמות כאבים וגם להבטיח שהם לא יחזרו (כל עוד האדם מיישם את ההמלצות שקיבל ומקפיד על אורח חיים בריא יותר).

הבירור היסודי כולל 4 מרכיבים:

* תשאול – הן לגבי ההווה והן לגבי ההיסטוריה הרפואית הרלוונטית.

* התבוננות – מטפלים ברפואה סינית אמונים על קבלת אינפורמציה חשובה על בסיס התבוננות בצבע הפנים, ב-4 הפתחים (עיניים, אוזניים, פה ואף) וכן בלשון, ובאופן בו מתנהל האדם באופן כללי (איך הוא יושב, כיצד הוא מדבר, מהו סגנון הלבוש ועד כמה הוא מתאים למזג האוויר ועוד).

* שמיעה והרחה – תשומת לב לקול של כל מטופל ולריח שהוא מפיץ מספקים גם הם מידע לגבי מקור הכאבים ובהתאם דרכי הטיפול בהם.

* מגע – שלב הבירור במסגרת טיפול ברפואה סינית בכאבים כולל גם מגע, מדויק ועדין, באזור הפגוע ובנקודות רלוונטיות אחרות בגוף, וזאת כדי להבין לעומקן את הסיבות למצוקה.

שיטות הטיפול של הרפואה הסינית בכאב

הרפואה הסינית מציעה 3 שיטות טיפול עיקריות בכאבים מכל הסוגים: דיקור סיני, טווינה וצמחי מרפא. בחלק מהמקרים יכלול טיפול בכאב שילוב של כמה מהשיטות הנ"ל ובנוסף מקבל כל מטופל המלצות לשינויים תזונתיים שתורמים גם הם להקלה המשמעותית ברמות הכאב.

דיקור סיני

דיקור סיני לטיפול בכאב מבוסס על אחד העקרונות החשובים של הרפואה הסינית והוא הצ'י. צ'י היא אנרגיית החיים שזורמת בכל מקום ובפרט בגוף האדם דרך צינורות האנרגיה שנקראים מרידיאנים. חסימה במרידיאן כזה או אחר (ישנם 12 עיקריים ועוד רבים קטנים יותר) מובילה לחוסר בצ'י באזור מסוים בגוף, או לצ'י לא מאוזנת (עודף או חוסר ביין או ביאנג, שני האלמנטים שמרכיבים את הצ'י). כל בעיה שכזו באה לידי ביטוי בכאב פיזי, כשלמשל אם יש חוסר ביין בכליות התוצאה עלולה להיות כאב גב או כאבי ברכיים.

כדי לפוגג כאב דיקור סיני משחרר את החסימות במרידיאנים הרלוונטיים ובכך מבטיח זרימה תקינה של צ'י לכל מקום בגוף, וחזרה לאיזון. כאמור דיקור סיני לטיפול בכאבים מבוסס על בירור יסודי, וכך המטפל יודע בדיוק אל אילו נקודות בגוף להחדיר את המחטים הדקיקות, באיזו זווית לעשות זאת, לאיזה עומק ומהו פרק הזמן שבו הן צריכות להישאר לפני שהוא שולף כל מחט החוצה מהגוף.

חשוב לציין כי בכל מקרה מדובר בטיפול לא כואב – המחטים דקיקות ומייצרות תחושת עקצוץ קלה שכל המטופלים מסתגלים אליה במהירות.

כל מפגש של דיקור סיני לטיפול בכאב נמשך בין 30 ל-45 דקות. במקרים של כאבים כרוניים משמעותיים או כאבים אקוטיים חזקים במיוחד יש צורך בסדרת מפגשים – בדרך כלל בין 6 ל-12, אם כי המלצות ספציפיות לכל טיפול ניתנות רק לאחר הבירור היסודי, שהרי ישנם הבדלים משמעותיים בין כל אדם לאדם.

טווינה

כמו טיפול בדיקור סיני בכאב, גם טווינה (אפשר לכתוב גם טווינא) מבוססת על בירור יסודי של הגורמים לבעיה, ועל סמך אותו בירור זיהוי מדויק של הנקודות בגוף שיש להשפיע עליהן כדי להסדיר את זרימת הצ'י.

ההבדל הוא שבטווינה פתיחת החסימות במרידיאנים מתבצעת באמצעות מגע ולא דיקור – המטפל מפעיל לחץ באמצעות האצבעות וכפות הידיים וכן מבצע תנועות לישה מדויקות לאורך מסלולי המרידיאנים.

טווינה היא למעשה המקבילה של הרפואה הסינית לפיזיותרפיה, וניתן לטפל באמצעותה במגוון רחב של מצוקות שמייצרות כאב: כתף קפואה, מרפק טניס, תסמונת התעלה הקרפלית, פריצות דיסק, כאבי ברכיים ועוד.

טיפול בכאב בטווינה נמשך כ-30 דקות, וכבר לאחר מפגש אחד מושגת הקלה של ממש.

צמחי מרפא

טיפול בצמחי מרפא מהווה לרוב השלמה של טיפול בדיקור סיני או טיפול טווינא בכאב. צמחי המרפא הרבים שבהם נעשה שימוש במסגרת הרפואה הסינית מאפשרים להפחית את כמות התרופות הנלקחות כבר בתחילת הדרך, עד שהדיקור או הטווינא מממשים את מלוא הפוטנציאל שלהם להקלה על כאב, ובנוסף הם מחזקים את המערכת החיסונית.

השימוש בצמחי המרפא הוא באמצעות חליטות, טנקטורה (מיצוי הצמח באמצעות נוזל אלכוהולי שמבטיח ספיגה מהירה) או אבקות שאותן ניתן לערבב עם מים או מיץ.

איך להבטיח מקסימום תועלת מטיפול ברפואה סינית בכאב?

על-מנת להבטיח מקסימום תועלת ומינימום כאבים, חשוב מאוד להתאים את שיטת הטיפול לאדם הספציפי ולסוג הכאבים מהם הוא סובל. צוות המומחים של המקור לכאב כבר צבר ניסיון עשיר בהפניית מטופלים אל השיטות האפקטיביות ביותר עבורם ואל מטפלים ברפואה סינית שרשמו הצלחות מוכחות רבות בטיפול בכאב.