שיטת TENS – טיפול בכאב בגלים חשמל

שיטת TENS (transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) הינה טכנולוגיה מתקדמת לטיפול בכאב באמצעות גלים קצרים. השיטה מתבססת על העברת זרמים חשמליים קצרים, זעירים ועדינים באמצעות אלקטרודות המודבקות לגוף. השיטה נפוצה בענף הפיזיותרפיה והשיקום, ומסייעת במקרים רבים של כאבים ודלקות בשלל אזורים בגוף. השיטה תומכת, מעודדת ומאיצה את מנגנוני הריפוי וההחלמה הטבעיים של הגוף.

איך עובדת שיטת TENS?

טיפול בכאב בשיטת TENS מתבצע על-ידי חיבור אלקטרודות נצמדות לאזורים הכאובים, בנקודות ספציפיות המכילות רקמות עצב. העצבים מעבירים את אותות הכאב מהרקמה הפגועה למוח, ויוצרות את תחושת הכאב. האלקטרודות מעבירות פולסים חשמליים קצרים.

בדומה לדיקור סיני (אקופונטורה), המטרה היא לגרות נקודות מפתח לצורך הקלה על כאבים. הטיפול חוסם זמנית את מעבר הסיגנלים החשמליים של הכאב למוח, לצורך מניעת התחושה. במקביל, הפולסים גורמים לשחרור מוגבר של הורמונים משככי-כאב המצויים באופן טבעי בגוף, המכונים "אנדורפינים".

כמה זמן לוקח הטיפול בשיטת TENS?

משך הטיפול בגלים קצרים בשיטת TENS הינו לרוב 30-40 דקות, אם כי הדבר תלוי בסוג המכשיר ובסוג התכנית הטיפולית שנבחרה. כאשר מבצעים טיפולים ארוכים יותר, יש לבצע הפסקות מדי שעה על-מנת למנוע את התרגלות הגוף לטיפול וכתוצאה מכך הפחתת יעילותו. ככלל, מספר הטיפולים הנדרש, עוצמת הזרמים ומשך הטיפול נקבעים באופן פרטני וספציפי עבור כל מטופל.

עבור מי מתאים הטיפול בשיטת TENS?

שימוש בגלים קצרים לטיפול בכאב מתאים עבור מגוון רחב של כאבים במערכת השלד והשרירים, לדוגמא: דלקות פרקים, ראומטיזם (שיגרון), סכיאטיקה (כאבי גב עם הקרנה לגפיים), כאבי גב תחתון, כאבי פנטום לאחר קטיעת איבר, כאבים ודלקות בברכיים, כאבי צוואר, כאבים בשורש כף היד, כאבי ודלקות שרירים, ואף מחלות ניווניות דוגמת טרשת נפוצה.

טיפולי TENS יעילים להקלה על תסמינים נפשיים-פסיכולוגיים דוגמת מתחים, לחצים, חרדות ודיכאון, וכן עבור הקלה על כאבי מחזור, תסמיני שלבקת חוגרת (הרפס זוסטריקס), בחילות, רגל סכרתית ונדודי שינה. הטיפול בגלים קצרים להקלה על כאבים מומלץ עבור אנשים המשתקמים מפציעות ספורט, תאונות עבודה, תאונות דרכים וניתוחים.

הטיפול בכאבים בגלים קצרים איננו מתאים עבור חולי אפילפסיה, מטופלים בעלי קוצב לב או הפרעות בקצב הלב, אנשים הסובלים מזיהומים, חום גבוה וגידולים ממאירים (בייחוד במערכת העיכול). בנוסף, לא מומלץ להשתמש בטיפול בילדים מתחת לגיל 12, או בנשים הרות במהלך 12 השבועות הראשונים לפחות.

האם הטיפול בשיטת TENS בטוח?

טיפול בכאב באמצעות מכשור TENS נחשב ליעיל, אפקטיבי ובטוח. לא צפויות תופעות לוואי בריאותיות משמעותיות כתוצאה מהניתוח, ואין צורך בתקופת החלמה. סיבוכים נדירים מהטיפול עשויים להיות היווצרות כוויות קטנות, אם כי הדבר נובע מחיבור לא נכון של האלקטרודות לנקודות בעלות תחושה פחותה, על עור סדוק או בשימוש באלקטרודות יבשות ולא לחות.

לסיכום, הטיפול בגלים קצרים בשיטת TENS הינו דרך יעילה, אמינה ובטוחה להקלה על כאבים והפחתת דלקות, בעיקר כאלו הקשורים למערכת השלד והשרירים. הטיפול מבוסס על פולסים חשמליים עדינים וקלים, הנשלחים לרקמות פגועות בגוף ומספקות הקלה על כאבים כרוניים ואקוטיים כאחד.